maandag 9 januari 2012

Klein mysterie 308 – Rammelstroken

‘Domste uitvinding sinds de rammelstroken in sevenum …….’
Ik kan van dat discussieforum Stop Nieuw Afvalbeleid Horst aan de Maas vinden en zeggen wat ik wil, het draagt wel bij tot de uitbreiding van mijn woordenschat. Eind december kon ik ‘pennentikker’ er al aan toevoegen en sinds afgelopen donderdag is m’n vocabulaire dankzij een anonymus (moet ik dat er steeds bij blijven zeggen?) dus verrijkt met het begrip ‘rammelstroken’.

Persoonlijk vind ik ‘rammelstroken’ zeker zo mooi als ‘pennentikker’. Ik weet niet hoe het u vergaat, maar toen ik het woord zag, kreeg ik er meteen allerlei beelden bij. Van de Naamsesteenweg in Leuven, waar een eindeloze rij personenwagens voortrammelt achter een te zwaar beladen vrachtwagen. Van de peilloze treurigheid van eindeloze Noord-Brabantse macadamwegen (‘kedeng kedeng’). Van vervallen fabriekscomplexen in Sachsen-Anhalt waar de geur van bruinkool in de lucht hangt.

Wat ‘pennentikker’ wel voor heeft op ‘rammelstroken’ is dat het minder wijdverbreid is. Google op ‘rammelstrook’ of ‘rammelstroken’ en je hebt meer dan duizend hits. Al gauw kom je er dan achter dat rammelstroken overrijdbare betonverhardingen zijn, vaak toegepast aan de binnenzijde van rotondes
en bij gevaarlijke bermen.
Nu ik de betekenis van het begrip ken, ben ik ook in staat me er een mening over te vormen. Die is dat ik me aan van alles en nog wat kan ergeren en niet in de laatste plaats aan verkeersobstakels, maar dat rammelstroken nooit enige irritatie bij me hebben opgewekt. Een met een rammelstrook verbrede smalle weg ervaar ik zelfs als een genot – dat wil zeggen: als automobilist; als fietser is het een ander verhaal.
Getuige de forumreactie zijn er dus ook mensen (of moet ik zeggen Sevenummers?) die er anders over denken. Grote vraag is nu over welke Sevenumse rammelstroken de anonymus zich zo opwindt. De rammelstroken bij de diverse rotondes?
De rammelstroken langs de Blaktdijk?
Of zou hij of zij rammelstroken soms veel ruimer definiëren en alles wat een snelle verkeersdoorstroming verhindert als rammelstrook beschouwen? Zoals die inderdaad compleet belachelijke verhoogde rijbaanscheiding op de rotonde bij het AC-restaurant?
En die inderdaad godgeklaagde sluis op de Steeg?
En die wegversmallingen op de Beatrixstraat, De Donckstraat en Molenweg en 83 andere Sevenumse straten waarvan je inderdaad wild wordt?
Zo werkt dat dus: iemand hoeft maar het woord rammelstroken te laten vallen en ik kan een aantal persoonlijke frustraties van me afschrijven. Lang leve het discussieforum!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten