maandag 2 april 2012

Klein mysterie 329 – Ooievaar

Vorige week tijdens een stukje rennen in de Kasteelse Bossen alweer bijna aangerand door een roofvogel. Dat wordt dus tot na het broedseizoen rondjes draaien op de Kastiëlse Baan.
Gelukkig is het niet louter kommer en kwel met onze gevederde vrienden. De ciconia ciconia is namelijk neergestreken in onze dreven! Volgens Waarneming.nl vertoont hij ‘nestindicerend gedrag’. Niet in het Vogelparadijs in Griendtsveen, maar in een boom aan het Voor-Americaanse uiteinde van de Americaanseweg.
Graag wil ik van de gelegenheid gebruikmaken om pa en ma ooievaar te feliciteren met hun keuze voor deze locatie. Ik durf er veel om te verwedden dat het doorsnee ooievaarspaar zou hebben gekozen voor de makkelijke weg: een nest in de Peel, in het Schuitwater, in het Ham of in de Heesbeemden. Idyllische plekjes, maar in genen dele representatief voor Horst aan de Maas. Wie de eerste maanden van z’n leven doorbrengt in zo’n droomwereld, schrikt zich een rolberoerte op het moment dat hij wordt geconfronteerd met de harde realiteit van Horst aan de Maas. En daar schiet je ook als ooievaar niets mee op. Bezien vanuit pedagogisch oogpunt lijkt het me daarom zeer verantwoord dat het betreffende ooievaarspaar heeft geopteerd voor een nest dat vrij uitzicht biedt op de Voor-Americaanse muur. Opdat het aanstaande kroost meteen weet waar het hier in Horst aan de Maas aan toe is.
Waarom u hier geen foto’s van het nest en de ooievaars aantreft? Omdat de zoomfunctie op mijn fototoestel niet meer functioneert. Dat leidt tot dit soort foto’s:
Knappe jongen die hier een nestbouwende ooievaar op kan onderscheiden. Ter compensatie heb ik wel een foto van de ciconia nigra die zich vorig jaar plotseling in mijn tuin ophield:
(Klik ook hier)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten