maandag 15 november 2010

Klein mysterie 216 – Padre Familias (2)

‘Ik ben blij met de steun voor Padre Familias. Dat werk is ontdekt tijdens een kunstmanifestatie. Ik heb toen meteen een optie genomen tegen een zeer aantrekkelijke prijs. Ik heb foto’s ervan laten zien aan het college en aan de projectgroep en iedereen vond dat het zeer geschikt was voor plaatsing ergens in Hof te Berkel. Het is een eenmalige kans. Maar het is geen beleggingsobject.’‘Het beeld heeft de vereiste uitstraling en formaat. Een alternatief zou veel duurder zijn omdat er dan met een opdrachtverstrekking moet worden gewerkt, er komt overleg, er zal een ontwerp gemaakt moeten worden etc. Het complete traject moet doorlopen worden. Alleen al aan ambtenarenuren kost dat volgens mij hetzelfde.’Toen ik wethouder Ger van Rensch deze woorden vorige week tijdens de gemeenteraadsvergadering hoorde uitspreken (klik hier en ga vervolgens naar 3.35 en 6.05 uur), droeg ik geen klomp. Had ik dat wel gedaan, dan was ie geheid gebroken. Mijn totale uit het veld geslagenheid had niet alleen te maken met de woorden van de wethouder, maar ook met het uitblijven van enige reactie van de gemeenteraad. Een interviewtje met mezelf:Kun je in het kort uitleggen wat er aan de hand is?
‘De gemeente Horst aan de Maas gaat voor 13 duizend euro het beeld Padre Familias van Chris Roose aankopen. Het krijgt een plaats in het nog te realiseren ‘woon-zorggebied’ Hof te Berkel in Horst.’
Geweldig! Jij bent toch altijd een pleitbezorger van meer kunst in de openbare ruimte?
‘Klopt.’
Wat heb je er dan op tegen? Je vindt het zeker weer niet mooi!
‘Dat kon wel eens meevallen. Afgaande op de foto’s in Dagblad De Limburger en De Echo van Horst lijkt het me best een aardig beeld.’
Wat zit je dan te mauwen?‘Dat het blijkbaar de persoonlijke smaak van wethouder Van Rensch is die bepaalt welke kunstwerken wij hier krijgen.’
Maar die smaak noemde je net nog wat betreft Padre Familias ‘best aardig’!
‘Het zal me worst wezen of die persoonlijke smaak van de wethouder best aardig, smakeloos of verfijnd is. Waar het om gaat, is dat de persoonlijke smaak van de wethouder er niet toe zou moeten doen. Ik pleit hier niet voor niets al meer dan twee jaar voor herinvoering van de commissie Kunstvoorzieningen.’
Maar als de wethouder kijk heeft op kwaliteit dan is zo’n commissie toch alleen ballast?
‘Nog een keer: ik wil niet zijn overgeleverd aan de willekeur van een wethouder. Onbegrijpelijk dat de voltallige gemeenteraad dat zomaar accepteert. Als de wethouder zou besluiten alle lantaarnpalen in de gemeente roze op te schilderen omdat híj dat toevallig mooi vindt, zouden de geachte dames en heren – terecht – op hun achterste poten staan. Waarom nu dan niet?’Punt gemaakt. Laatste vraag. Wat zijn dat eigenlijk voor afbeeldingen bij dit stukje?
‘Oh, dat zijn beelden en installaties die ik zelf heb gemaakt. Van boven naar beneden: Homo transsexualis niger, Oprukkende horden, Polar bear VII (pale blue), Beata Virgine, Omgevallen schijnheiligheid en Guerreiro Verde. Allemaal verkrijgbaar tegen een zeer aantrekkelijke prijs. Mooie beleggingsobjecten, veel gemeenten zouden er hun voordeel mee kunnen doen.’
Ook Horst aan de Maas?
‘De deur staat altijd open voor meneer Van Rensch.’

1 opmerking:

  1. Dag Wim,

    Judy Straten en Ik (Ingrid Koenen) zijn het helemaal met je eens. We hebben dan ook gereageerd op deze aankoop. Daarop belde de journalist van DDL ons. We willen hiermee niet de kunstenaar bekritiseren maar de werkwijze en de redenering van de wethouder is toch echt te betwisten. Dit is toch niet de normale gang van zaken? Dat zal misschien vaker voorkomen, maar omdat het nu ons vakgebied betreft meenden wij dit toch echt even duidelijk te moeten maken. Gegroet, Ingrid Koenen

    BeantwoordenVerwijderen