maandag 25 oktober 2010

Top 5 – Horster aanvullingen op het Limburg Huis der Wonderen

Vorige week het Limburg Huis der Wonderen bezocht in de Hoofdwacht op het Vrijthof in Maastricht. Inderdaad ja, die tentoonstelling met de jongensonderbroekjes uit de collectie van het bisdom Roermond. Heb me kostelijk vermaakt; lang geleden dat ik zo gelachen heb op een tentoonstelling. ‘Een lichtvoetige, kaleidoscopische evocatie van de geschiedenis der beide Limburgen’, noemen de samenstellers het. ‘Een hilarische verzameling Limburgse rariteiten en fake-rariteiten waar je zelf maar een betekenis aan moet proberen te hechten’, zou ik zelf zeggen. Presentatiewijze van de objecten en sfeer doen soms sterk denken aan die van het Missiemuseum in Steyl. Een groot verschil is dat je in het Limburg Huis der Wonderen steeds op je hoede moet zijn. De tekstbordjes mogen bedrieglijk authentiek ogen, ze zijn het in veel gevallen niet. De makers proberen bezoekers er van alle kanten in te luizen. Of dacht u nu werkelijk dat de slagtand van een mammoet ooit werd aangezien voor een teennagel van Satan? Of dat dit een Joruka masker van Chriet Titulaer is? Of dat de voorwerpencollectie van het bisdom Roermond behalve die jongensonderbroekjes bijvoorbeeld ook nog een duivel, een handafdruk van Jezus Christus en een echtheidscertificaat van haren van het Lakota Chief Crazy Horse bevat?Naast een gigantische hoeveelheid lof is ook een enkele kritische kanttekening bij de tentoonstelling op z’n plaats. Zo vroeg ik me af waarom het onlangs door hulpbisschop Everard de Jong aan Tweede Kamerleden gezonden plastic poppetje dat een foetus verbeeldt, niet op de expositie is te zien. Of heb ik niet goed genoeg gekeken?

Wat me het meest steekt, is het totaal ontbreken van Horster rariteiten in het Limburg Huis der Wonderen. En dat terwijl Horst aan de Maas op het gebied van curieuze objecten heus z’n woordje meespreekt. Alleen al van de collectie Horster rariteiten van Horst-sweet-Horst zou je met gemak een kleine expositie kunnen samenstellen. Mijn top 5 van aanvullingen op het Limburg Huis der Wonderen, afkomstig uit de collectie van Horst-sweet-Horst (die ik graag beschikbaar stel voor de tot 15 januari lopende expositie):

5.
4.(Voorwaarden voor het verkrijgen van dit predicaat: geboortig en woonachtig zijn tussen Heesbeemden en Groot Luttel, de vrucht zijn van het samengaan van een Echte Sevenummer met een Echte Sevenumse en cum laude afgestudeerd zijn aan de Eigenwijsheidsacademie.)

3. (Deze derde plaats in de top 5 was eigenlijk toebedeeld aan het haarbandje van Horster voetbalheld uit de jaren vijftig Lei Duijf, maar dit is op mysterieuze wijze uit de collectie verdwenen.)

2.
1.(De lange tijd meer algemene Kleine Lullenscheerder zou pas een decennium jaar later definitief het onderspit delven.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten