Al jaren rijd ik minimaal twee keer per week over de A73 vanuit Horst richting het zuiden, meestal tot knooppunt Zaarderheiken of afrit Venlo-West. Altijd ging dat weinig enerverende ritje op de automatische piloot. Tegenwoordig spits ik me erop en ben ik telkens tot in de toppen van m’n tenen geconcentreerd. Dat heeft niet zozeer te maken met de situatie op de weg als wel met de situatie op reclamebordengebied.
Die kan immers elke dag weer drastisch zijn veranderd. Na wat er allemaal al aan vooraf is gegaan, vielen afgelopen week opnieuw twee ontwikkelingen te noteren die ik zonder enige aarzeling van het predicaat ‘sensationeel’ zou willen voorzien.
De eerste betreft de hier al vaker gememoreerde reclame-uiting voor kloosterhotel Sint-Joseph in Tienray. Stond eerst ter hoogte van Interchalet parallel aan de A73
en werd daarna (op last van de gemeente Horst aan de Maas?) verhangen naar de muur van een leegstaand bedrijfsgebouw, een meter of vijftig verder verwijderd van de A73.
Waarmee het doek vanaf de autosnelweg onleesbaar werd, tenzij je je auto op de vluchtstrook parkeerde en vervolgens je verrekijker ter hand nam. Op die manier schiet het weinig op met reclame en dus hangt er sinds afgelopen week een nieuw, nu wel vanaf de A73 duidelijk leesbaar doek. Een jaloersmakend staaltje Horster ondernemingsgeest.Sensationele ontwikkeling nummer 2 van week 13 speelde zich aan de andere kant van de weg af, circa een kilometer verderop in zuidelijke richting. Daar is in een weiland een aandoenlijk ensemble verschenen, bestaande uit een bloeiende kuipplant, twee karren en een dundoek met het opschrift ‘Vrienden van Floriade 2012’ (je vraagt je na lezing van Dagblad De Limburger van vandaag af hoe lang nog).
Ik moest allerlei halsbrekende toeren uithalen om er foto’s van te kunnen maken, maar het was de moeite meer dan waard. Vooral het verfijnde samenspel tussen kuipplant en houten gevaarte getuigt van een zelden vertoonde creativiteit die een groot publiek verdient.
Hoe betreurenswaardig dat ondernemingsgeest en creativiteit eerstdaags teniet zullen worden gedaan door de barbaren van de gemeente Horst aan de Maas, getuige een uitspraak van burgemeester Kees van Rooij, gedaan in de gemeenteraadsvergadering van 13 maart: ‘Zo gauw als we vernemen dat er langs de snelweg nieuwe [reclame]borden komen te staan, ondernemen we daarop direct actie.’
Nu maar hopen dat er binnenkort weer anderen zullen opstaan die mijn ritje over de A73 met hun reclameborden weten te veraangenamen.
Overigens beweerde onze geachte burgemeester tijdens dezelfde raadsvergadering (klik door naar 56.30 minuten) dat Venray inmiddels ‘in dezelfde lijn’ handelt als Horst. Nog heel even dan, want bij afrit Venray-Noord is deze kolossale reclamemast in aanbouw, die naar mijn lekeninschatting vermoedelijk zo rond de opening van de Floriade operationeel zal zijn.
P.S. Zul je altijd zien: juist op het moment dat ik dit stukje wil publiceren, krijg ik een tip over een derde sensationele ontwikkeling op reclamebordengebied langs de A73. Hup, er naartoe en inderdaad:Alsof het niks is, is de Behoud De Parelkeet nu ineens ook nog voorzien van de tekst ‘Megastallen nee’. Eén ding is zeker: het Team Handhaving van de gemeente krijgt het druk de komende dagen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten