maandag 27 september 2010

Top 5 – Banken met opschrift

Dit is het 500e bericht dat op Horst-sweet-Horst verschijnt. Vanaf het begin, nu twee jaar en bijna drie maanden geleden, had ik het voornemen een top 5 te maken van (zit)banken met een naam. Leek me geen al te lastige opgave, maar eens te meer werd duidelijk dat een mens zich kan vergissen. Kijk ik niet goed genoeg? Kan zijn. Het lijkt me bijvoorbeeld sterk dat er in die hele uitgestrekte gemeente Horst aan de Maas geen enkele leugenbank zou zijn. En je maakt me niet wijs dat Sevenum niet één bank met een naam zou hebben, terwijl er bij nagenoeg elke boom een verklarend bordje staat. Toch heb ik ze vooralsnog niet gevonden. Toen ik bovendien ontdekte dat een van de weinige Horster banken met een naam (op de splitsing Daniëlweg-Nachtegaallaan in Melderslo) op een gegeven moment verdwenen was, besloot ik in arren moede mijn blikveld te verruimen. Niet langer stelde ik me slechts tevreden met een naam, nee, een opschrift was voortaan ook genoeg. Die sortering bleek ietsje pietsje ruimer. In elk geval net voldoende om er een top 5 van te maken. Waarmee het volgende probleem zich aandiende: hoe breng je een hiërarchie aan? Heeft een bank met een naam per definitie een streepje voor op een bank met een opschrift? Hoe hoger de lullig- dan wel oubolligheidsgraad van het opschrift, hoe hoger de score? Of dient oorspronkelijkheid voorop te staan? Moet of mag de esthetiek van de bank ook nog een rol spelen?
U merkt: zo’n top 5 samenstellen is niet altijd een sinecure. Na een aantal doorwaakte nachten heb ik uiteindelijk maar besloten de sympathiefactor doorslaggevend te laten zijn: hoe meer sympathie ik koester voor bank en opschrift, hoe hoger de positie in de top 5.

5. Bij rotonde Horsterweg-Aartserfweg, Grubbenvorst:Ik heb m’n principes, daarom zou ik hier dus nooit gaan zitten. Dat lettertype, die aanhalingstekens, die gebiedende wijs, dat naar het Venloos neigende dialect: fouter kan het allemaal niet.

4. Roamweg, Broekhuizen:‘Zet ow efkes - rös en bitje’: net iets minder erg dan de nummer 5. Wat me aan beide opschriften tegenstaat, is de gemoedelijkheid die ze menen te moeten uitstralen. Neigt me teveel naar het Brabantse: a ge mao leut het en meer van dergelijke gruwelijkheden.

3. Hoek Wittenhorststraat-Prins Bernhardstraat, Horst:Net zo min als ik van leugenbanken of – nog erger – leugenbankjes houd, houd ik van wazelbanken. Blijkbaar ben ik niet de enige, want het is al minstens tien jaar geleden dat ik er iemand op heb zien zitten.

2. Aan de Maas in Lottum:De mooie ligging aan de Maas en het bescheiden naambordje spreken me vooral aan. Geen idee wie Verstege was en waarom hij of zij een bank naar zich vernoemd heeft gekregen. Minpuntje: de aanhalingstekens.
1. Tussen Librije en Wilhelminaplein, Horst:In een ander kader heb ik al eens de loftrompet gestoken over deze bank. Steekt met kop en schouders boven de andere vier uit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten