‘Dorpsraad Melderslo wil bushokje verkopen’, luidde de subkop boven een artikel in de gedrukte versie van Hallo Horst aan de Maas van deze week. Wat is blijkens het weekblad het geval? Eind 2007 verzoekt busmaatschappij Veolia om plaatsing van een abri (door Hallo consequent bushokje genoemd) aan de Massenweg in Melderslo. Kosten: tienduizend euro. Gemeente en dorpsraad scheuren elk vijfduizend euro af en begin 2008 heeft Melderslo z’n abri. Eind 2008 besluit Veolia de reguliere lijndienst te veranderen in een belbuslijn. Sindsdien wordt er nog slechts hoogstzelden een reiziger bij de abri gesignaleerd (behalve als de fotograaf van Hallo langskomt – dan staan er ineens maar liefst drie wachtenden). De dorpsraad wil Veolia nu vragen Melderslo voortaan links te laten liggen en is van plan de abri te verpatsen.Opmerkelijk. Meestal is het juist een dorpsraad die pleit voor een bushalte terwijl de busmaatschappij er geen brood in ziet. Nog opmerkelijker is dat de betreffende lijn (63; van Lottum naar Meterik) van de Melderslose dorpsraad best mag blijven voortbestaan, als Melderslo in de toekomst maar wordt overgeslagen. Vanwaar deze handelwijze? Gelukkig hoef ik niet zelf op zoek te gaan naar een antwoord maar geeft Hallo de verklaring: de dorpsraad wil de plaatselijke studenten tegemoetkomen. Het simpele feit dat er een bus is die – zij het na een belletje – een keer per uur in Melderslo stopt, berooft Melderslose studenten van een fietsvergoeding die kan oplopen tot negentig euro per maand, aldus de secretaris van de dorpsraad. Nooit geweten dat studenten recht hebben op een fietsvergoeding, maar dit verklaart inderdaad veel. Welke dorpsraad zou het immers op z’n geweten willen hebben studenten duizend euro per jaar door de neus te boren? Hulde aan de Melderslose dorpsraad!Toch blijf ik ook met enkele vragen zitten. Waarom hebben dorpsraad en gemeente eigenlijk ooit ingestemd met de halte? Waarom investeerden ze tienduizend euro in plaatsing van de abri? Bestond die fietsvergoeding voor studenten toen nog niet? Of is hier sprake van voortschrijdend inzicht?
Nog vreemder is dat de dorpsraden van andere dorpen die lijn 63 aandoet, zoals Lottum en Meterik, niet op de bres springen voor hun studenten. Of zou die fietsvergoeding soms alleen gelden voor Melderslose studenten? Mocht dit laatste niet het geval zijn, waarom zijn er dan überhaupt nog (bel)buslijnen op het platteland? Of is elders de bejaardenlobby sterker dan de studentenlobby?Hoe het ook zij, als ik de Melderslose dorpsraad was, zou ik die abri als de wiedeweerga van de hand doen (zou de gemeente als medefinancier trouwens geen recht hebben op een deel van de opbrengst?), want gelet op het bovenstaande zou de markt voor uitgerangeerde abri’s wel eens razendsnel verzadigd kunnen zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten