zondag 6 juli 2008

Klein mysterie 3b - Verwijzende straatnaamborden (1)

Een ding is me gisteren tijdens mijn fiets- en autocht langs straatnaamborden wel duidelijk geworden: hiermee heb ik een bijzonder rijke kleine-mysterie-bron aangeboord. Wat bijvoorbeeld hiervan te denken? (Voor alle duidelijkheid: dit bord staat op de t-splitsing Australiëweg – Veld Oostenrijk (of Veld-Oostenrijk, daarover verschillen de straatnaambordenbordenmakers van mening). De Molengatweg is hier nog in geen velden of wegen te bekennen.)
Ik geef toe: een handige service voor tomtomloze automobilisten, maar waar moet het heen als het usance wordt om voortaan aan elk straatnaambord een extra bordje toe te voegen dat verwijst naar de volgende straat? Van de andere kant: dit zou leiden tot een enorme toename van de werkgelegenheid in de straatnaambordenindustrie; niet geheel onbelangrijk natuurlijk in tijden van een dreigende economische recessie.

1 opmerking:

  1. Dag Wim,
    Het mysterie van persoonsnamen op straatnaamborden is snel op te lossen.
    In een vlaag van bezuinigingsdrift heeft de gemeenteraad in 1982 besloten om de straatnamencommissie op te heffen. Dat leverde niet veel presentiegeld op, omdat die kleine commissie alleen vergaderde als er een nieuwe straat of wijk werd gepland.
    Vervolgens werd bedacht dat men op de kosten van de borden verder kon bezuinigen door geen toelichting meer te plaatsen. Dit gebeurde daarvoor overigens alleen bij persoonsnamen. Er werd nog
    wel besloten om bij vervanging van bestaande persoonsnaamborden die toelichting te handhaven.
    Ons gemeentebestuur let op de kleintjes,zoveel is duidelijk, maar ik vraag me toch af of het ook hier niet beter is ten halve te keren, dan ten hele te dwalen.
    Met vriendelijke groet,
    Gert

    BeantwoordenVerwijderen