maandag 29 maart 2010

Klein mysterie 145 – Lochtstraatberken (2)

Ongetwijfeld herinnert u zich nog dat ik op 6 oktober 2008 schreef over de berken aan de Lochtstraat in Melderslo. Inderdaad, die berken die de bewoners graag zagen verdwijnen. Niet vanwege de rupsvormige katjes, het stuifmeel dat hinderlijk is voor hooikoortspatiënten of de overlast veroorzaakt door de vroege bladval. Wel omdat de berken te groot waren. Want we moesten absoluut niet denken dat de bewoners tegen groen waren. Díe berken dus. Weet u wat er met die berken is gebeurd? Ze zijn op 19 maart gekapt! Jarvin van de Ven was erbij aanwezig, mailde me enkele foto’s (waarvoor dank) en verleende me toestemming tot publicatie (waarvoor dank):Wat me natuurlijk bezighoudt, is de vraag hoe het zover is gekomen. Waarom heeft het anderhalf jaar geduurd? Bestaat er een verband tussen de wethouderswisseling en de kap? Was de gemeente het gezeur van de bewoners moe? Waren de bomen misschien héél toevallig toch aan vervanging toe? Worden de correspondentie tussen buurtbewoners en gemeente en de vergaderverslagen trouwens openbaar gemaakt?Wat me minstens evenzeer intrigeert, is de vraag hoe de behoefte aan groen van de Lochtstraatbewoners nu zal worden bevredigd. Met kleinere bomen, dat staat wel vast dunkt me. Maar welke? Bonsaiboompjes? Of zijn die te decadent voor Melderslo?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten