woensdag 16 juli 2008

Klein mysterie 8 - Hunebed

De Duitse schrijver Heinrich Heine (1797-1856) zou ooit hebben gezegd: ‘Als de wereld vergaat, dan ga ik naar Nederland. Want daar gebeurt alles altijd vijftig jaar later.’ Het is jammer dat Heine al meer dan honderdvijftig jaar dood is. Zou hij namelijk in deze tijd hebben geleefd, dan had hij zijn uitspraak ongetwijfeld genuanceerd tot: ‘Als de wereld vergaat, dan ga ik naar Horst. Want daar gebeuren sommige dingen duizenden jaren later.’ Want eindelijk, nadat we er meer dan vijfduizend lange jaren tevergeefs op hadden zitten wachten, hebben de hunebedbouwers besloten hun werkterrein naar Horst te verplaatsen. En het moet gezegd, ze hebben geen half werk geleverd. In een recordtempo bovendien. Toen ik enkele dagen geleden deze plek (een zijweggetje van de Wittebrugweg) passeerde, was er nog in geen velden of wegen een hunebed te bekennen. En dan als donderslag bij heldere hemel ineens dit! Hoe ze het gedaan hebben, mag joost weten, maar het ligt er. Eigenlijk geen klein mysterie, maar een heel groot. Vreemd genoeg nog niet door de media en de plaatselijke VVV opgepikt. Hiermee heeft Horst op toeristisch gebied goud in handen. Vergeet die hele kasteelruïne en concentreer alle aandacht op het hunebed, zou ik zeggen.

Tot zo ver was ik gisteren gekomen met mijn stukje. Alvorens de finishing touch aan te brengen, besloot ik vanochtend nog wat extra foto’s te maken. En wat schetst mijn verbazing? Hunebed weg!Naar de reden kan ik alleen maar gissen. Vast staat wel dat de hunebedbouwers hun creatie niet naar elders hebben verplaatst. Op de nabijgelegen parkeerplaats van sportpark Terhorst trof ik de stenen die gisteren nog het hunebed vormden, nu namelijk her en der verspreid liggend aan.Zou iets of iemand wellicht de toorn van de hunebedbouwers hebben opgewekt en zouden ze daarom uit wraak de stenen zo maar lukraak ergens neer hebben gegooid? Wie weet het? Niemand weet het! Wat ik wel weet, is dat ik vind dat eerherstel voor de hunebedbouwers op zijn plaats is. Dat betekent: herbouw van het hunebed met de verspreid liggende stenen op de parkeerplaats. Want zeg nu zelf: die zwerfkeien daar, dat lijkt toch nergens op?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten