maandag 29 maart 2010

Klein mysterie 146 – Stoplicht

Hoe vaak zou ik me nu al voorgenomen hebben een stukje te schrijven over de Horster stoplichten? Want zeker wie Horst met enige regelmaat via de Venrayseweg verlaat of binnenrijdt, weet dat Horst enkele zeer speciale stoplichten telt. Om de een of andere reden kwam het nooit tot zo’n stukje. Maar nu is het dan eindelijk zover. Een blog over een Horster stoplicht. Mijn keus is gevallen op het stoplicht in … de Loevestraat.‘Stoplicht in de Loevestraat? Heb ik iets gemist?’, zullen doorgewinterde Horstwatchers zich ongetwijfeld afvragen. Ja, jullie hebben iets gemist: sinds kort hing aan de voorgevel van Loevestraat 11 een stoplicht. En weten jullie wat het jammerlijke is? Dat ik gisteren moest constateren dat het stoplicht verdwenen is. Maar weten jullie wat het mooie is? Dat ik er juist afgelopen vrijdag nog enkele foto’s van heb gemaakt:Een verrijking van de openbare ruimte zou ik het niet willen noemen, eerder een curieuze toevoeging. Bovendien bij mijn weten een noviteit in Horst. Enig googelen leert me dat we hier van doen hebben met wat in vakjargon een kappersstoplicht heet. Bij mij roept het louter vragen op. Was het bijvoorbeeld toeval dat het telkens als ik het passeerde of op groen of uit stond? Ontbraken rood en oranje in het kleurenpalet? Of passeerde ik op de verkeerde momenten? Is het trouwens een aanbeveling als het stoplicht bijna altijd op groen staat? Of zouden potentiële klanten denken ‘Dat stoplicht staat altijd op groen, die kapper heeft dus niets te doen, zal wel een slechte kapper zijn, ik ga gewoon naar een andere kapper en als ik daar even op m’n beurt zou moeten wachten, neem ik dat graag op de koop toe’?Wordt er überhaupt een kosten-batenanalyse van het stoplicht gemaakt? Was de bediening handmatig of volautomatisch? Waarom is het stoplicht net zo plotseling verdwenen als het gekomen was? Omdat het de verkeersveiligheid in gevaar bracht? Omdat het leidde tot een vermindering van het aantal mensen dat gecoiffeerd wenste te worden? Of is het gestolen door een kappersstoplichtenverzamelaar (je kunt maar iets verzamelen) en wordt het binnenkort voor een woekerprijs aangeboden in het illegale kappersstoplichtencircuit?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten