maandag 22 augustus 2011

Klein mysterie 271 – Getut en gemier (13)

16 dagen geleden schoot de Horster politie een verdachte in z’n been bij een inbraakpoging in Het Communicatiehuis.
16 dagen geleden twitterde Raymond Knops over dit incident: ‘Politie Horst trefzeker: hulde!’
14 dagen geleden schreef ik een stukje waarin ik de tweet van Raymond veroordeelde.
10 dagen geleden raakten Raymond Knops en Thijs Coppus verwikkeld in een twitterdiscussie over de tweet van eerstgenoemde.
7 dagen geleden stuurde ik beide heren een e-mail met daarin het verzoek in maximaal vijfhonderd woorden hun beider standpunten in dezen uiteen te zetten. Dit omdat ik hun inhoudsloze twitterkibbelen meer dan beu was.
Van Thijs Coppus ontving ik bijna per kerende post een reactie. Van Raymond Knops heb ik (nog) niets gehoord. Jammer, maar zo is het nu eenmaal. En wat niet is, kan nog komen, zullen we maar zeggen. Niet uit te sluiten valt zelfs dat Raymond bewust wacht totdat ik de reactie van Thijs heb gepubliceerd, zodat ie hem meteen van repliek kan dienen. Hoe het ook zij, dit was de reactie van Thijs:
‘Ik ben het eigenlijk wel met je eens dat dit soort internetdiscussies vrij gênant zijn. Ze gaan over wezenlijke zaken die moeilijk in 140 tekens te vatten zijn. Het probleem is dat ik niet meer in discussie kan gaan met mensen als Leon Litjens en Raymond Knops, hierdoor is Twitter nog de enige manier om te reageren op hun opmerkingen (of andersom). Wellicht is het een idee om een keer per jaar het grote Horst-Sweet-Horst debat te organiseren.
Ik heb me enorm gestoord aan het twitterbericht van Raymond Knops over het schietincident op het industrieterrein Hoogveld in Horst: ‘Politie Horst trefzeker: hulde!’ Dit om een aantal redenen. In de eerste plaats omdat het voor agenten niet normaal is om te schieten. Sterker nog, in veel gevallen is dit zelfs een vreselijke ervaring. Politici moeten dit niet gaan verheerlijken.
Daarnaast moeten politici terughoudend zijn met een oordeel over dit soort incidenten. Nu lijkt het alsof Raymond Knops het de normaalste zaak van de wereld vindt dat de politie bij een inbraak schiet. Dit deed me denken aan de uitspraak van Wilders over de probleemjongeren in Gouda. Vandaar mijn tweet: ‘CDA Kamerlid haalt Wilders rechts in.’ Wilders vond dat de politie ‘Marokkaans straattuig’ een knieschot mocht geven. De retoriek van Wilders en Knops is cowboytaal, grote woorden gebruiken, zonder de werkelijke problemen op te lossen. Namelijk te weinig politie op straat, wegbezuinigde buurtvoorzieningen en mensen die aan hun lot werden overgelaten en slecht integreerden. Door te schreeuwen over schietende agenten en zwaardere straffen worden de werkelijke oorzaken en problemen verhuld door de politici die verantwoordelijk zijn voor deze ellende.
Bovendien snap ik de verontwaardiging van Raymond Knops over mijn tweet niet. Wilders is een belangrijke peiler van het kabinet waar de partij van Knops deel uit maakt, Knops noemt zichzelf ‘rechts-conservatief’ en volgens mij sluit dit aan op de ideologie van Wilders (een wonderlijke mix tussen rechts conservatisme, neoliberalisme en corporatisme). Alleen de opportunistische sociaaleconomische agenda van Wilders ontbreekt bij Raymond Knops en dat valt alleen maar te prijzen.
In de discussie die ik met Raymond Knops had, vielen me overigens twee zaken op: hij had het over de dader (de rechter heeft dus al geoordeeld?) en hij wist dat de verdachte van Antilliaanse afkomst was. Voor zover ik na kan gaan is er in de media alleen maar gesproken over een Amsterdammer, niet over een persoon van Antilliaanse afkomst (maakt overigens ook bar weinig uit lijkt me). De tweet over de afkomst van de verdachte heeft hij vrijwel direct verwijderd.’
Kijk, dat bedoel ik nou: hier hebben we toch heel wat meer aan dan aan zo’n tweet van maximaal 140 tekens? Thijs, bedankt!
Een inhoudelijk oordeel schort ik nog even op tot ook Raymond heeft gereageerd. In de tussentijd ga ik me eens buigen over de suggestie van Thijs om ‘een keer per jaar het grote Horst-sweet-Horst debat te organiseren’.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten