maandag 10 november 2008

Klein mysterie 40 – Centrumbestrating

Langzaam bekruipt me het vreemde gevoel dat ik milder aan het worden ben. Dát is niet de bedoeling! Terwijl ik juist groot genoegen schep in een potje zeuren en zuigen, heb ik me de afgelopen weken bezondigd aan positieve uitlatingen over de 95 duizend euro kostende verwijdering van de serre van v/h Van Heijster, de vervanging van het Norbertuskerktrottoir en de afbraak van de kiosk op het Wilhelminaplein. Hoewel daar ook cynisme over twee paaltjes bij sportpark Ter Horst, ergernis over de voorgenomen bouw van een schiethal door Davy Crockett en vraagtekens bij de ontglazing van het Meterikse Veld tegenover staan, heb ik toch het idee dat ik soms wat begin door te slaan in mijn loftuitingen. Laat ik me dan beïnvloeden door de anonymus die schreef ‘Als ik deze site zie en lees dan proef ik veel negativiteit’? Zelfs als dat zo zou zijn, dan zou ik het natuurlijk nooit toegeven. Nee, ik houd het toch op toeval, van een bewuste keuze is beslist geen sprake. Ik beloof u dan ook plechtig dat ik mijn uiterste best zal doen de komende weken weer eens enkele porties ongebreidelde negativiteit los te laten op verschijnselen in de Horster openbare ruimte. Maar vandaag nog even niet. Vandaag wil ik me nog één keer van mijn positieve kant betonen. Wil ik nog één keer een pluimpje uitdelen. Waarvoor dan wel? Voor het nieuwe plaveisel in het centrum van Horst. De oude bestrating kenmerkte zich door allerlei onbestemde patronen die slechts onduidelijkheid schiepen: De nieuwe is strakker en van alle overbodige tierlantijnen ontdaan. In een oogopslag is duidelijk welke ruimte voor voetgangers is bestemd en welke voor fietsers. Zoals het hoort dus, hulde!Heb ik er dan helemaal niets op aan te merken? Toch wel. Op 13 augustus pleitte ik voor herintroductie van het trottoir in het centrum van Horst. Niet gebeurd.
Nog meer bedenkingen? De inkt van het Convenant puiverbetering, reclames, uitstallingen en terrassen van de gemeente Horst aan de Maas is nog niet opgedroogd, of de eerste reclameborden zijn al weer gesignaleerd, terwijl het convenant juist het tegendeel beoogt. Nóg meer kritiek? Jazeker. De eerste stenen van de nieuwe bestrating die fietsers- en voetgangersstromen nadrukkelijk van elkaar scheidt, waren nog amper gelegd, of wethouder Litjens maakte op 24 september al bekend dat het gemeentebestuur overweegt om fietsen in het centrum te gaan verbieden.Zo is deze bijdrage ongewild toch nog een oefening in negativiteit geworden – dit smaakt naar meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten