maandag 28 juni 2010

Intermezzo – De Grote Scheidsrechter

BREKEND. Vanochtend is de Grote Scheidsrechter neergedaald in de Schadijkse Bossen. Het hoe en waarom is nog allemaal onduidelijk, feit is wel dat het bekend worden van Zijn verschijning het eerst doordrong tot de voetballerij. Binnen een half uur had de crème de la crème van de voetbalwereld zich op de Kale Vlakte verzameld om bij de Zaligmaker op audiëntie te gaan. Horst-sweet-Horst – vanouds bekend om zijn korte lijnen met Boven – was er als de kippen bij om foto’s te maken en was het bovendien vergund enkele vragen te stellen aan de Almachtige. Vanwaar deze verschijning?
‘Als de berg niet naar Mohammed komt, zal Mohammed naar de berg moeten gaan.’
Cryptisch …
‘Ach, ik lul maar wat.’
Wat is Uw oordeel over de recente bekering van Wesley Sneijder?
‘Geen commentaar.’Wat vindt U dan van de polsbandjes die veel Oranjespelers dragen?
‘Bijgeloof is de wortel van alle kwaad.’
Staan voetballers die bij het betreden en verlaten van het veld een kruisje slaan bij U meer in de gunst?
‘Om de dooie dood niet. Heilige boontjes zijn het. Hypocrieten.’
Wie wordt wereldkampioen?
‘Ik ben er nog niet helemaal uit.’
Argentinië?
‘Dacht je dat ik gek ben? Ik heb nog een rekening te vereffenen met die Maradona. Mano de Dios, weet je nog? Ik was toen nondeju niet helemaal scherp. Een moment van onachtzaamheid. Kan dus zelfs de Grote Scheidsrechter overkomen. Mogen deze woorden tot troost dienen voor de heren Larrionda en Rosetti.’
De Goddelijke Kanaries dan?‘De geest is gewillig maar het vlees zwak.’
Duitsland?
‘Hoogmoed komt voor de val.’
Chili wellicht?
‘Ik zou het ze gunnen, spelen het meest aanvallend van allemaal. Maar ja, die rode shirts staan me tegen. Kleur van de duivel.’
Heeft het feit dat U hier in een oranje gewaad verschijnt een bepaalde betekenis?
‘Geen commentaar.’En ineens was Hij weg, de Grote Scheidsrechter. Even plotseling verdwenen als dat Hij was verschenen. Een intussen onafzienbare rij voetballers in vertwijfeling achterlatend.

Op 11 juli vernemen we Zijn eindoordeel. Overigens bevond zich tussen alle voetballers een blindganger. Een vreemdeling zeker, die verdwaald is zeker:

1 opmerking:

  1. Hoe kan de Grote Scheidsrechter de spelers zo in vertwijfeling achterlaten?
    En ik mag toch aannemen dat de spelers eerst voorbij een mooi kassahuisje zijn moeten lopen? Maar ik zie dat huisje nergens?

    BeantwoordenVerwijderen