maandag 16 augustus 2010

Klein mysterie 190 – Rechts speeltje

Net terug uit een waar oude helden worden vereerden waar het kapitalisme niet door iedereen als iets zaligmakends wordt gezien,las ik in De Volkskrant van 11 augustus over een actie van negen studenten van de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Zij vragen zich af hoe Nederland er uit zou zien als ‘linkse hobby’s’ verdwijnen. Op verzoek sturen ze je stickers toe die op alles wat onder ‘linkse hobby’ valt, kunnen worden geplakt. Deelnemers kunnen foto’s uploaden op de website Linksehobby.nu of de Facebook-pagina. ‘De actie is een groot succes’, aldus De Volkskrant.Uiteraard was ik na een weekje afwezigheid benieuwd waar ik de stickers overal in Horst aan de Maas aan zou treffen. Op bibliotheken? Kunstwerken? Culturele centra? Skatebanen? Musea? Jongerencentra? Wat denkt u? Gisteren de hele gemeente afgezocht, bedoelde sticker werkelijk nergens kunnen ontdekken. Zelf bestellen kan intussen ook niet meer, want wat blijkt? De stickers zijn op! Maar Horst-sweet-Horst is niet voor een gat gevangen en is zelf aan het knutselen geslagen. Ziehier het resultaat:Bijvoorbeeld aan te brengen op banken (dat wil zeggen financiële instellingen, geen zitbanken), voormalige CDA-campagnehuizen, politiebureaus (of bordjes die daar naar verwijzen), buitenringen, golfbanen, megastallen, Floriadeterreinen, Innovatorens en borden met de naam Greenportlane.
Een groot voordeel van deze sticker is dat zowel links als rechts er iets aan hebben: links kan ‘m gebruiken als uiting van verongelijktheid, rechts als blijk van triomfalisme, als provocatie: ‘Zo, nu ruim baan voor ónze hobby’s’.
Zelf kan ik die stickers natuurlijk niet gaan plakken, want dan heb ik hier binnen de kortste keren de politie op de stoep staan. Maar ú, u staat het volkomen vrij bovenstaande foto van de sticker op stickerpapier af te drukken en aan het plakken te slaan. Mocht dat teveel moeite zijn, stuur dan een e-mail naar horstsweethorst@gmail.com en ik doe u het gewenste aantal stickers toekomen.

Zou Horst aan de Maas over enkele weken oranje-groen zijn gekleurd? Vol verwachting klopt mijn hart.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten