zondag 28 juni 2009

Klein mysterie 80 – Waaraan herken ik een bos?

Zeg, Piet?
Ja, wat is er, Truus?
Wat zou dat daar eigenlijk zijn?Een hooiberg?
Nee, daarachter.
Bedoel je al dat groen?
Inderdaad.
Misschien een bos?
Ik zie wel bomen, ja. Maar een bos?
Ik heb ook m’n twijfels hoor. Een bos herken je toch aan z’n zuilen met leeuwen, aan z’n banieren, z’n slagbomen, z’n maaskeien, z’n informatieborden op markante plaatsen? Zie ik daar allemaal niet.
Je hebt gelijk, Piet. Natuurlijk is dat geen bos. Het lijkt me inderdaad eerder een fabriekshal.
Of een zwerm gele parkieten. Of nee, toch eerder een berg opgestapelde broodtrommeltjes.
Laten we maar fijn ergens anders naar toe gaan.
Lang geleden dat ik het zo met je eens was, Truus.Een vreemde dialoog. Maar die wordt in absurditeit overtroffen door een gemeentelijke mededeling van afgelopen week. Daarin valt te lezen dat ‘de projectmatige uitvoering van werkzaamheden’ in de Kasteelse Bossen – waarmee de afgelopen weken een begin is gemaakt – onder meer bestaat uit ‘het plaatsen van zuilen met leeuwen, banieren, slagbomen, maaskeien en informatieborden op markante plaatsen’. Dit alles om de herkenbaarheid van de Kasteelse Bossen te vergroten. Nog een keer: dit alles om de herkenbaarheid van de Kasteelse Bossen te vergroten. Bomen alleen zijn anno 2009 dus niet meer genoeg om duidelijk te maken dat het bij de Kasteelse Bossen om een bos gaat. Nee, daarvoor heb je ook banieren, slagbomen, maaskeien,informatieborden en zuilen met leeuwen nodig. Meebetaald door de Europese Unie. Ook dat nog.Als het allemaal niet zo triest was, zou je er bijna om gaan lachen. Maar het heeft ook iets beledigends: ‘Die mensen van tegenwoordig zijn zo dom, die weten niet eens meer dat een verzameling bomen een bos is.’ Vreemd eigenlijk dat we al deze onzin zo gelaten over ons heen laten komen. We zien het met z’n allen gebeuren en we doen niets. Zouden we niet eens een Kasteelse Bossen Bevrijdingsfront oprichten?

Zie ook: Actualisatie - Waaraan herken ik een bos?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten