maandag 2 januari 2012

Actualisatie – Afvalscheiding

Een van mijn laatste goede voornemens van 2011 was om niet meer terug te komen op alle afvalscheidingsperikelen. En vooral niet op alle emmers stront die hier nog steeds over het nieuwe systeem en zijn bedenkers worden uitgestort. In één woord: walgelijk. Nee, mijn mensbeeld is er de afgelopen twee weken bepaald niet positiever op geworden.
Desalniettemin: het nieuwe jaar is nog geen twee dagen oud of ik zie me al gedwongen m’n eerste goede voornemen te breken.
Of hij nu op een idee is gebracht of niet: gemeenteraadslid Roy Bouten (PvdA-PK) besloot zich afgelopen week in het openbaar teweer te stellen tegen alle verguizers van de nieuwe wijze van afvalinzameling. Als eerste en bij mijn weten tot dusverre enige gemeenteraadslid, terwijl alle in de raad vertegenwoordigde partijen met het nieuwe beleid hebben ingestemd. Hij schreef een artikel op z’n weblog en ging op het forum dat is gekoppeld aan de petitie tegen het afvalbeleid (intussen 2372 ondertekenaars) de discussie aan met iedereen die maar wilde. Hij verdedigde het beleid en verduidelijkte de praktische uitwerking, ondertussen niet blind voor de tekortkomingen. Als iemand het niet kon of wilde begrijpen, legde hij het een tweede of derde keer uit, indien nodig met nieuwe argumenten. Werd hij – anoniem natuurlijk – weer eens voor rotte vis uitgemaakt, dan bleef hij met twee woorden spreken.
De gemeenteraad laat zich wellicht inderdaad monddood maken (zoals iemand op het forum beweert – af en toe wordt er ook iets zinnigs gespuid), het nieuwe afvalinzamelingssysteem zal misschien niet helemaal deugen, ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst PvdA(-PK) heb gestemd en Roy Bouten is beslist niet onfeilbaar, maar z’n opstelling verdient lof en respect.
Waar anderen gezeten in hun luie stoel het spektakel aan zich voorbij laten trekken, onderwijl loerend op een kansje om dat leger van ontevreden kiezers te bedienen, daar durft hij zich kwetsbaar op te stellen en zich in het hol van de leeuw onvermoeibaar te verantwoorden voor z’n keuzes. Impopulaire keuzes, waar geen stemmen mee te winnen vallen en waar hij om wordt beschimpt, bespot en veracht. En toch: hij trotseert de storm en stáát voor z’n zaak. Ruggengraat tonen - zoals het hoort. Kunnen anderen een voorbeeld aan nemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten