maandag 7 maart 2011

Top 5 - Horster winkelklinken

Terwijl het witblonde whizzkid in de winterwind wipte met het wispelturige wicht van de wichelaar, witte de wilskrachtige wisselspeler de winkelklink.

De winkelklink (verleden tijd: wonkelklonk of in het Horster wönkelklönk). Nog nooit over geschreven. Nog nooit een gedachte aan gewijd zelfs.Maar ineens zag ik het licht. Het winkelklinkenlicht (verleden tijd: wonkelklonkenlocht of in het Horster dialect wönkelklönkenlöcht). En nu ben ik helemaal in de winkelklinken. Winkelklinken here, winkelklinken there, winkelklinken everywhere.Glazen winkelklinken, houten winkelklinken. Sierlijke winkelklinken, kitscherige winkelklinken. Imposante winkelklinken, bescheiden winkelklinken. Enkele winkelklinken, dubbele winkelklinken. Een winkelklinkenwereld is voor me opengegaan. Winkelklinken: poorten naar het paradijs, hoofdingangen tot de hebzucht. Valt ons hele bestaan niet te verklaren aan de hand van de winkelklink? Toon me je winkelklink en ik vertel je wie je bent. De wildgroei van de automatische deur maakt me witheet, maar geloof me, uiteindelijk wint de winkelklink. En wis en waarachtig is Horst nog winkelklinkendicht (verleden tijd: wonkelklonkendocht; in het Horster dialect wönkelklönkendöcht). Winkelklinken-Wimpie’s Horster winkelklinken top 5:

5.
4.
3.
2.
1.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten