maandag 21 juni 2010

Klein mysterie 172 – Banken (3)

Banken vormen een telkens terugkerend item op dit weblog. De laatste keer dat ze hier figureerden, was op 26 april. Ik maakte me toen boos over het plotse verdwijnen van een bijzondere bank in Meerlo. Ze maakte plaats voor een bank van een karakterloos type dat de laatste tijd aan een onstuitbare opmars bezig lijkt in Horst aan de Maas:Inderdaad, je zou er moedeloos van worden. Van de andere kant: hoop blijven houden, immers die Hoffnung stirbt zuletzt. Precies. Want wat verschijnt daar ineens? Boem pats, als donderslag bij heldere hemel, als geschenk van boven, als parel voor de zwijnen: Je gelooft je ogen niet. Petje af. En dat in Horst! Waar hebben we het aan verdiend?
Je mag hopen dat dit het begin is van een nieuw beleid. Persoonlijk zou ik al tevreden zijn met één mooie of in elk geval eigenzinnige bank per drie lelijke. Met alleen maar mooie banken wordt het namelijk al snel gewoontjes en blijft er bovendien voor mij niets te zeuren over. En laat zeuren nu net een van m’n grootste hobby’s zijn. Daarom bezondig ik me er ter afsluiting van dit stukje ook zo graag aan. Want waarom heeft deze bank juist deze locatie gekregen? Op zich is de ligging natuurlijk prachtig: in het groen aan de rand van een begroeid snelwegtalud.Maar de zaak verandert als je weet dat de bank ook aan de rand staat van de tot vorig jaar beoogde locatie voor een skatebaan, tussen de Van Merwijckstraat en de A73. Buurtbewoners wisten de aanleg van de baan dankzij halsstarrig verzet met succes te voorkomen. Ze werden daarvoor eerder al beloond met een voetbal- annex basketbalveld en alsof dat nog niet genoeg was, krijgen ze er nu voor nop ook nog zo’n buitengewone bank bij. Terwijl ik juist hen zo’n lelijke bank van hierboven zou gunnen. Genoeg gezeurd, je kunt ook niet alles hebben.A propos skatebaan: op 31 mei schreef ik dat wethouder Loes Wijnhoven in de gemeenteraadsvergadering van 8 juni zou laten weten of ze uiterlijk op 1 oktober met een plan komt voor een skatebaan aan de Venrayseweg. Ze liet op 8 juni echter weten dat ze pas op 20 juli duidelijkheid kon geven. Het lijkt me onderhand uitgesloten dat er nog deze eeuw een oplossing voor het skatebaanprobleem komt. Ceterum censeo Horst skatebaan acquirendam esse.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten