maandag 3 mei 2010

Top 5 – Oorlogsmonumenten (2)

Het feit dat Horst-sweet-Horst sinds 1 januari van dit jaar het grondgebied van de hele gemeente Horst aan de Maas bestrijkt, biedt me de mogelijkheid een top 5 samen te stellen van oorlogsmonumenten in de dorpen die niet tot de voormalige gemeente Horst behoren. De vooravond van 4 mei leek me een geschikt moment om die nieuwe top 5 te presenteren. Als u het trouwens onzinnig vindt een rangorde in oorlogsmonumenten aan te brengen, kunt u daar wel eens voor een groot gedeelte gelijk in hebben. Daar staat tegenover dat wat mij betreft niet alles wat je onderneemt even zinnig hoeft te zijn. Dus hier is ie (waarbij evenals vorig jaar niet schoonheid het belangrijkste criterium vormt, maar de mate waarin het monument emoties bij me oproept):

5. De Grubbenvorster pastoor Henri Vullinghs speelde tijdens de Tweede Wereldoorlog een belangrijke rol in het Noord-Limburgse verzet. Hij overleed op 9 april 1945 in het concentratiekamp Bergen-Belsen. Het plein in het centrum van Grubbenvorst werd na de bevrijding naar pastoor Vullinghs vernoemd. Pater Renaldus Rats ontwierp het in 1949 onthulde beeld. De zuilen dateren uit 1995 en zijn vervaardigd door Appie Drielsma.

4.Feniks (1959) van Jerome Groffin, met aan weerszijden van het monument de namen van vijftien oorlogsslachtoffers uit de voormalige gemeente Broekhuizen. De feniks staat symbool voor onsterfelijkheid en eeuwige verjonging na ondergang. Het monument was oorspronkelijk bevestigd op de gevel van het gemeentehuis in Broekhuizenvorst. In 2002 is het verhuisd naar de buitenzijde van een kerkhofmuur.

3.Het oorlogsmonument aan het Julianaplantsoen in Sevenum werd al op 4 mei 1946 onthuld. Het is opgebouwd uit puinstenen van de tijdens de Tweede Wereldoorlog verwoeste parochiekerk. De propeller die het monument bekroont, is afkomstig van een op de dag van de bevrijding aan de Kleefsedijk neergeschoten Engelse bommenwerper.

2. Broekhuizen lag zowel aan het begin als aan het einde van de Tweede Wereldoorlog in de frontlinie. In mei 1940 sneuvelden drie Nederlandse militairen in een kazemat in Broekhuizen. Hun namen staan vermeld op de deur van de bunker die na de oorlog werd aangebracht op een buitenmuur van het kerkhof.

1. Hanna van de Voort uit Tienray nam tijdens de Tweede Wereldoorlog 123 joodse kinderen onder haar hoede. Zou ik onder dezelfde omstandigheden hetzelfde hebben gedaan? Ik mag het hopen, maar als ik heel eerlijk ben, kan ik helaas niet uitsluiten dat ik er te laf voor zou zijn geweest. Het uit 1989 daterende monument voor Hanna van de Voort is ontworpen door Elly van den Broek en staat – hoe kan het ook anders? – op het Hanna van de Voortplein in Tienray.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten