woensdag 24 februari 2010

Actualisatie – Gemeentenaam

Gemeenteraadsvergadering gisteravond. Ik ging voor het gemeentewapen en kwam terug met de gemeentenaam.Vorige week vroeg ik me af ‘Worden we Horst aan de Maas ingerommeld?’ Pas gisteravond werd me duidelijk dat dit een retorische vraag was. Aan de orde was de vaststelling van wapen en vlag van de nieuwe gemeente. Niks waar de dames en heren gemeenteraadsleden van wakker lagen. Zonder op- of aanmerkingen ging de raad unaniem akkoord met het collegevoorstel. Alleen Han van Driel (D66) zei het een beetje merkwaardig te vinden dat de gemeente nu wel een logo, een wapen en een vlag had, maar nog geen naam. O, dat is heel eenvoudig, reageerde burgemeester Van Rooij: ‘We hebben in de verkiezingstijd gemerkt dat iedereen het eens was over de naam Horst aan de Maas. Daarom zijn we er impliciet van uitgegaan dat Horst aan de Maas Horst aan de Maas blijft. Het is een beetje als ‘de tafelpoten zijn van hout, dus hebben we houten tafelpoten’. Maar als de raad het graag wil, bekrachtigen we met het besluit voor het gemeentewapen meteen de naam van de gemeente.’ Aldus geschiedde. Slechts Michael van Rengs (SP) sputterde tegen en sprak van ‘een vreemde procedure’. Mag je wel zeggen, ja. Ik heb tenminste nooit beseft dat over zaken waarover in verkiezingstijd consensus bestaat, naderhand geen officieel besluit meer hoeft te worden genomen. Toch handig dat ik dat nu wel weet. De komende verkiezingscampagne krijgt er een heel andere dimensie door.Overigens blijf ik van mening dat ‘Horst’ een veel betere naam voor de fusiegemeente zou zijn geweest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten