vrijdag 25 september 2009

Intermezzo – Burgemeesters (2)

Limburgse burgemeesters de afgelopen week (het belooft een nieuwe rubriek te worden; zie ook 26 augustus):

1. Burgemeester Toine Gresel (CDA) van Heerlen krijgt bij de verbouwing van zijn woning en de inrichting van zijn tuin hulp van Nico Eurlings (topman van projectontwikkelaar 3W), wordt daarover door de gemeenteraad aan de tand gevoeld, kan niet garanderen dat er geen nieuwe zaken naar buiten komen die zijn integriteit aantasten, kondigt zijn vertrek aan en legt in Dagblad De Limburger de zwarte piet bij de gemeenteraad: ‘In de vergadering is als het ware opgeroepen mij nog meer te beschadigen.’

2. Burgemeester Jos Waals (CDA) van Venray zegt tijdens een bijeenkomst van Kiwanisclub De Rooyse Ladies dat Venray ‘last heeft van zo’n tachtig kut-Marokkanen en –Kosovaren’. Reactie achteraf van de burgemeester in Dagblad De Limburger: ‘Het was niet mijn bedoeling mensen te choqueren. Mij was verzekerd dat het een besloten bijeenkomst was.’

3. ‘’s Middags ben ik aanwezig bij de finish van de voorlaatste etappe van de Duchenne Heroes. Het hoofddoel van de tocht is het bijeen fietsen van 1 miljoen euro om nieuw, essentieel onderzoek naar Duchenne spierdystrofie mogelijk te maken. Het team Guido & Marijn heeft mij gevraagd op te willen treden als ambassadeur. Vanzelfsprekend heb ik "ja" tegen dit verzoek gezegd. Het oorspronkelijk gestelde doel - het via acties en sponsoren binnenhalen van een bepaald bedrag - is door het team ongeveer "vervijfvoudigd". Chapeau ! Ik ben blij dat ik hier een steentje aan heb mogen bijdragen.’ (Burgemeester Kees van Rooij (CDA) van Horst aan de Maas doet op zijn weblog verslag van zijn bezigheden op 18 september)

Dan nu enkele gewetensvragen: welke van deze drie burgemeesters zou u, zo mogelijk vandaag nog, vanwege verregaande stupiditeit, onmetelijke arrogantie, onuitstaanbare profileringsdrang en meer van dat soort zaken uit hun functie ontheven willen zien (meerdere antwoorden mogelijk)? Welke van deze drie heren zou u het liefste als burgemeester hebben (één antwoord mogelijk)?Inderdaad, Horst sweet Horst!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten