maandag 15 november 2010

Klein mysterie 215 – Filmhuys

Als ik tegenwoordig nog naar de film ga, is het meestal in Nijmegen, in Lux. Venlo heeft weliswaar ook een filmhuis, maar de programmering spreekt me om de een of andere reden minder aan. In Lux, maar ook in Plaza Futura in Eindhoven, worden daarentegen elke week wel een of meerdere films vertoond die ik zou willen zien. Toch begeef ik me slechts enkele keren per jaar derwaarts. De aanzienlijke reistijd (in beide gevallen minimaal twee uur voor heen- en terugreis) weerhoudt me van een frequenter bezoek. Ik beklaag me daar niet over, ik heb aanvaard dat dit inherent is aan het wonen in een plattelandsdorp dat te klein is voor een bioscoop, laat staan een filmhuis. Des te groter was de verrassing toen een jaar (of misschien wel twee of drie) geleden in de lokale media kond werd gedaan van de opening van een filmhuis in de Kasteelboerderij in Horst. Voor verdere details werd verwezen naar een website. Daar was iets mee aan de hand: ik kreeg ze niet geopend of ze was nog niet operationeel, zoiets moet het zijn geweest. Omdat ik er verder ook niets meer over hoorde of las, raakte het filmhuis uit m’n blikveld. Tot afgelopen donderdag. Een aankondiging in De Echo van Horst en Hallo Horst aan de Maas dat het filmhuis van stichting Puur Cultuur begint aan een nieuw seizoen. Vertoond worden ‘Films die doorgaans niet uit het commerciële circuit komen maar zeer de moeite waard zijn om bekeken te worden. Films waar je stil van wordt, die ontroeren of aan het denken zetten.’ Precies wat ik zoek! Een prachtfilm als Honey in Horst? Of wie weet misschien wel een retrospectief van de Griekse filmgod Theo Angelopoulos?Dat het filmhuis van stichting Puur Cultuur blijkens het persbericht het seizoen op 18 november opent met The Matrix is een kleine tegenvaller, omdat dat bij mijn weten nu juist een commerciële film pur sang is. Daardoor niet uit het veld geslagen, besluit ik voor het verdere programma een bezoekje te brengen aan www.puurcultuur.nl. Daar wacht me een tweede, aanzienlijk grotere tegenvaller: het filmhuis heet daar ineens ‘filmhuys’, dus met vreselijke y in plaats van i. Meteen daarop volgt de genadeklap als ik op ‘filmhuys’ klik: ‘Om het volledige programma te bekijken, moet u lid zijn van onze FilmHuys club. Het lidmaatschap kost 3 Euro per jaar en is persoonlijk.’ Betalen om alleen maar het programma te bekijken? Zijn ze helemaal van god los? Dat nooit. Toch maar gewoon die reistijd naar Nijmegen of Eindhoven voor lief blijven nemen.

5 opmerkingen:

  1. Hmmmm,
    tja... van de pot gerukt !
    Een groep vrijwilligers die kosteloos weer en wind trotseren om films te vertonen... Zelfs op eigen kosten uit eindhoven komen rijden, sjouwen met loodzware bioscoopstoelen en dat alles om films te vertonen in een plattelandsgat waar te weinig animo is om een echte bioscoop of filmhuis te hebben. Het moest niet mogen !!!
    Stom ook dat ze gaten in de mazen van de wet zoeken om dit mogelijk te maken.. aangezien de naam "filmhuis" niet zomaar gebruikt mag worden, maar ja.. "filmhuys" is wel HEEL erg !
    Wat jammer ook dat ze niet gewoon het risico van een zeer hoge boete op zich nemen en alle films gewoon openlijk aankondigen.
    Nee, dat filmhuys moet je maar niet naar toe gaan.. beter twee maal een uur in de auto zitten en 15 euro reiskosten maken per film, als één maal 3 euro betalen per jaar.
    Het zal daar vast ongezellig zijn met stomme mensen.
    Bah !
    Wat je van ver haalt is echt VEEL lekkerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelukkig zijn er nog mensen die zich belangeloos inzetten in een tijd dat alle kunsten worden afgedaan als "linkse hobby".
    Als de overheid met ons klaar is, zijn er geen filmhuizen, bioscopen, theaters en bibliotheken meer.
    We zullen het moeten hebben van een handjevol idioten die zonder gebruik te maken van subsidiegelden proberen kunst en cultuur in stand te houden.
    Ik wil bij deze iedereen danken die het FilmHuys een warm hard toedraagt. Door deze mensen kunnen wij ons FilmHuys in de lucht houden en de kwaliteit er van verbeteren. Kunnen we langzaam een breder aanbod brengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik weet dat het leven hard is, maar ik bedoel natuurlijk een warm hart !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ten overvloede,

    het programma op www.puurcultuur.nl is gratis te bekijken. Als u zich aanmeldt op de site krijgt u toegang tot het programma. Hiermee bent u aspirant lid van het FilmHuys en hoeft u pas te betalen bij uw eerste bezoek aan een film... Geen bezoek, geen betaal dus !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. http://www.zomerparkfeest.nl/nieuws/artikel/346

    Ze zoeken nog een filmprogrammeur. Misschien wel een mooie functie voor jou, Wim!

    BeantwoordenVerwijderen