maandag 17 oktober 2011

Actualisatie – Containercrisis (2)

Als er aanleiding toe is, ben ik graag bereid een afgekloven cliché uit de hoge hoed toveren. Houd u vast, hier komt het: nooit te oud om te leren. Want ik mag de leden van Jeu de Boules Club Horst hier dan wel geregeld als ‘oudjes’ te kijk zetten, voor de wijze waarop ze een dreigend conflict in de kiem hebben weten te smoren en er op de koop toe zelf beter van zijn geworden, kan ik alleen mijn (hoge) hoed afnemen.
Persoonlijk heb ik, als ik ergens kwaad over ben of me tekortgedaan voel, altijd de neiging flink om me heen te gaan meppen (figuurlijk dan – geen daden maar woorden). Dit resulteert doorgaans in een nog grotere kwaadheid en een nog groter gevoel van tekortgedaanheid, met als logisch gevolg dat een oplossing nog verder uit zicht raakt. Begrijp me goed, zwelgen in dergelijke gemoedstoestanden heeft beslist ook z’n charmes, maar ooit wil je wel eens tastbaar resultaat zien. En wat dat betreft hebben de eerbiedwaardige dames en heren leden van de Jeu de Boules Club Horst me nu dus een lesje geleerd.
Twee weken geleden schreef ik een kort stuk over een ludiek briefje dat de Jeu de Boules Club Horst op een roze container in de Kasteelse Bossen had geplakt om te voorkomen dat diezelfde container door de gemeente zou worden verwijderd. Haha, die oudjes toch! Een ludiek briefje! Zóóóó jaren zeventig! Maakt geen schijn van kans in dit zakelijke tijdsgewricht! Ludiek briefje in duizend stukjes gescheurd en container naar de schroothoop! Jammer dan! Moet je maar agressiever te werk gaan!
Mooi niet dus. Zonder (in het openbaar) hoog van de toren te blazen en zonder verder enige ruchtbaarheid aan het briefje te geven, hebben de achtenswaardige ballengooiers de container weten te behoeden voor vernietiging. Doel bereikt. Sterker: ze hebben ’m intussen al opgeschilderd, een paar meter verzet, van een terras voorzien en ingepast in de omgeving.
Wat grijze wijsheid, tact, subtiliteit en een ludiek briefje al niet vermogen.
Crisismanagement by a funny little letter: moest ik voortaan misschien toch ook maar in het achterhoofd houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten