maandag 2 november 2009

Klein mysterie 113 – Fiets (2)

Langzaam begin ik te geloven dat van alle kleine mysteries dat van de fiets misschien wel een van de grootste is. Op 19 oktober schreef ik er al over. Sindsdien is het er allemaal niet veel duidelijker op geworden. Wat in elk geval vaststaat, is dat de fiets zich nog op ongeveer dezelfde positie bevindt als drie weken geleden. ‘Ongeveer’ omdat ik zaterdag, onderweg naar Steeghs voor de wekelijkse kersenkruimelvlaai, ontdekte dat de fiets niet meer met het rode kabelslot aan het hek bevestigd was, maar met slot en al op de grond lag. Dit nadat ik een week eerder al had geconstateerd dat de fiets wat onderuitgezakt was. Bij dit laatste kan ik me nog wel iets voorstellen. Maar aan de binnenkant van het hek geraken, de fiets van zijn slot ontdoen om hem vervolgens gewoon te laten liggen? Merkwaardig. Ik begin me trouwens nog iets af te vragen. Toen de bouw van De Smidse (ja, zo gaat het complex heten) pas begonnen was, stond er dagelijks een fiets tegen een hek bij de uitgang van het bouwterrein. Ik registreerde dit zonder er verder al te veel gedachten aan te wijden omdat ik er van uitging dat de fiets aan een van de bouwvakkers toebehoorde. Maar nu begin ik me dus af te vragen of die fiets en de fiets die zich nu al minstens twee weken in de buurt van het hek aan het steegje bevindt, misschien dezelfde zijn. Dat zou er namelijk op kunnen duiden dat de fiets als een mascotte of beschermengel voor de bouwvakkers fungeert. Dat ze het geloof in hun patroonheilige, Jozef, zijn verloren. Dat ze zich voor hun voorspoed en geluk voortaan wenden tot iets materieels. Interessante gedachte, nietwaar?Doe me trouwens één lol en ga niet aan de bouwvakkers ter plekke vragen hoe het nu zit met de fiets. Ik erken grif dat ook ik op een onbewaakt ogenblik wel eens die neiging heb, maar tot nu toe heb ik alle aanvechtingen weten te weerstaan. Het is toch veel aardiger om erover te speculeren, er allerlei theorieën op los te laten? Kleine mysteries van dit soort dienen te worden gekoesterd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten