maandag 23 november 2009

Actualisatie – JPB in Horst!

Het is nauwelijks te geloven, maar het is pas drie weken geleden dat Jan Peter Balkenende naar Horst afreisde voor het optrekken van een muurtje. En voorwaar, er is een vakkundig metselaar aan Jan Peter verloren gegaan! Waarschijnlijk omdat dit soort exercities bij mij steevast in een driftbui eindigt en tastbare resultaten doorgaans uitblijven, heb ik een heilig ontzag voor mensen die wél over dergelijke praktische vaardigheden beschikken. Dus de premier is na zijn bezoek aan Horst behoorlijk in mijn toch al hoge achting gestegen. Wist u trouwens dat onze minister-president over nog veel meer, u waarschijnlijk onbekende, kwaliteiten beschikt? Laat ik er één noemen: hij schijnt een vaardig billenknijper te zijn. Staat u van te kijken, nietwaar? Waaraan ik deze wijsheid ontleen? Aan De lachende derde, een recent verschenen bundeling columns van Peter Middendorp die samen een portret van Jan Peter Balkenende vormen.Op de achterzijde van het omslag wordt het boek omschreven als: ‘De eerste, vlijmscherpe en buitengewoon rake beschrijving van premier Balkenende. Het is een schitterend geschreven, geestig en ook enigszins verontrustend boek over de man, zijn manieren en mankementen, macht en onmacht, de waarheid en de leugen.’ Hoewel ik in de regel allergisch ben voor dit type ronkende tekst, moet ik na lezing van het boek toegeven dat er nauwelijks een woord aan gelogen is. Mijn welgemeende advies: lezen, liefst vandaag nog. Ik garandeer u dat u het fenomeen Balkenende voor altijd met andere ogen gaat bekijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten