maandag 8 november 2010

Actualisatie – Skatebaanschande (9)

Vrijdag zag ik VVV in Tilburg met 4-1 winnen van Willem II. Zaterdag zag ik in Eindhoven de indrukwekkende film Honey van Semih Kaplanoglu. Zondag ontdekte ik in Broekhuizenvorst een skatebaan en had ik een wonderlijke ontmoeting met Joey en Kenny. Er zijn voorwaar weekeinden dat ik het met minder moet doen!
Op de overwinning van VVV en de mooie Turkse film was ik min of meer voorbereid; de skatebaan en de ontmoeting met Joey en Kenny kwamen als een volslagen verrassing. Tientallen keren moet ik in de loop der jaren al een rondje om de kerk in Broekhuizenvorst hebben gereden. Tientallen keren ook is me ontgaan dat er op nog geen honderd meter van die kerk in het alleen voor voetgangers toegankelijke straatje Achter de Brouwerij een skatebaan ligt. Tot gistermiddag dus. Bij het maken van enkele foto’s raakte ik in gesprek met Joey en Kenny, twee aanvankelijk wat zwijgzame jongens van een jaar of dertien, veertien.
Ik: ‘Skaten jullie hier vaker?’
Zij: ‘Ja.’
Ik: ‘Is er in Broekhuizen ook een skatebaan?’
Zij: ‘Weten we niet.’

Stilte.

Ik: ‘Voor m’n weblog maak ik foto’s van Horster skatebanen.’
Zij: ‘Oh. Waar is de beste?’
Ik: ‘Ik heb er niet zo veel verstand van, maar ik dacht dat in America een baan ligt met zo’n eh … Hoe heet zo’n ding ook alweer?
Zij: ‘Een halfpipe?’
Ik: ‘Een halfpipe, ja.’

Stilte.

Ik: ‘Mag ik misschien een filmpje maken als jullie aan het skaten zijn?’
Zij: ‘Liever niet, want je zult zien dat we uitgerekend dan vallen.’

Stilte.

Zij: ‘Horst zelf heeft jammer genoeg geen skatebaan meer. Waarom is die vorige eigenlijk verdwenen? Dat was een mooie baan. Langs de A73 was een nieuwe gepland, maar de mensen in de buurt zagen dat niet zitten. Nu is er een basketbalveldje.’
Ik: ‘Inderdaad schandalig. Komen jullie eigenlijk wel uit Broekhuizenvorst?’
Zij: ‘Nee, uit Horst.’
Ik: ‘Uit Horst? Wat doen jullie dan hier?’
Zij: ‘Skaten!’
Ik: ‘Dat menen jullie niet! Jullie komen toch niet helemaal uit Horst om hier te gaan skaten?’
Zij: ‘Jawel, hoor.’Als ik er niet zelf bij was geweest, zou ik het nooit hebben geloofd, maar ik zweer u met de hand op m’n hart: geen woord aan bovenstaande conversatie is gelogen. Twee jongens uit Horst die naar Broekhuizenvorst moeten om te kunnen skaten. Zo diep zijn we dus gezonken. Gelukkig kan over 24 uur alles alweer anders zijn: morgen vergadert de gemeenteraad over de begroting voor 2011 en de daaropvolgende jaren. Ik ben benieuwd.

1 opmerking:

  1. gemeente horst moet maar eens actie ondernemen want dit slaat nergens op.
    overal is wel een skatebaantje maar het is allemaal niks.
    ze kunnen beter alles bij elkaar zetten op een centrale plek en dan 1 nieuw groter obstakel regelen.
    de skaters willen er zelfs mee helpen.
    voor een fatsoenlijk alles bij elkaar en goed ingerichte skatebaan!!

    BeantwoordenVerwijderen