maandag 31 mei 2010

Klein mysterie 165 – Engelse asfalteerders (1)

Zou dit er een zijn? Of dit? Hij misschien?Zou een van deze heren dit op z’n geweten hebben?Of dit?Of anders dit wel?Normaliter wijst de politie ons, burgers, erop waakzaam te zijn voor zakkenrollers, inbrekers, skimmers, tasjesdieven en straatrovers. Laten we vooral ook niet de kinderlokkers vergeten, steevast op pad in een wit bestelbusje. Maar sinds woensdag ben ik niet meer extra alert op zakkenrollers, inbrekers, skimmers, tasjesdieven, straatrovers of kinderlokkers, maar op Engelse asfalteerders. Dankzij het persbericht dat de politie Limburg-Noord op woensdag 26 mei om 13.29 uur deed uitgaan onder de kop “Politie waarschuwt voor ‘Engelse asfalteerders’”. Omdat het beslist geen kwaad kan als het onder een zo groot mogelijk publiek bekend wordt, neem ik het hier in zijn geheel op:
‘In de regio Limburg-Noord zijn diverse meldingen binnengekomen van burgers die te maken hebben gehad met Engelssprekende personen die zich aanbieden om goedkoop te asfalteren. Uiteindelijk vragen ze niet de afgesproken prijs maar eisen een veel hoger bedrag. Ook blijkt er vaak slechte kwaliteit asfalt geleverd. De politie raad burgers aan om alert te zijn op dit soort praktijken en tevoren goede afspraken te maken of helemaal geen gebruik te maken van hun diensten. Formeel gezien is geen sprake van oplichting omdat het een civiele zaak betreft. Het gaat namelijk om een gemaakte afspraak tussen twee partijen. Er ontbreekt een strafrechtelijke basis om onderzoek te doen.’Dagblad De Limburger besteedde er een dag later uiteraard aandacht aan: Zo, lieve mensen, dat is nog eens wat anders dan zakkenrollers, inbrekers, skimmers, tasjesdieven, straatrovers of kinderlokkers. Asfalteerders! Engelssprekend bovendien! Ik moet zeggen dat het me dun door de broek liep, toen ik bovenstaand persbericht woensdag las. Stel je voor dat ik zomaar, onvoorbereid, een Engelse asfalteerder tegen het lijf was gelopen! Wat had er niet allemaal kunnen gebeuren? Argeloos als ik ben, had ik bijvoorbeeld in kunnen gaan op een asfalteringsaanbod tegen een schappelijk prijsje. Het onheil zou niet te overzien zijn geweest. Met dank aan de politie weet ik nu dat de Engelse asfalteerders een veel te hoge prijs vragen voor asfalt van slechte kwaliteit, maar dat ik daar achteraf niet over moet gaan mauwen. Daar trapt ondergetekende vanaf nu dus niet meer in! Een gewaarschuwd man telt voor twee! Aan mijn lijf geen Engelse asfalteerders! Drie hoeraatjes voor de politie! Tevens houd ik me aanbevolen voor nadere inlichtingen en adviezen over Kroatische schoorsteenvegers, Finse rododendronsnoeiers, Russische bladharkers, Italiaanse woekerpolisverkopers, Roemeense vogelpoepverwijderaars en ander gespuis dat ons mooie Noord-Limburg zo onveilig maakt. Bezuinigen op de politie? Alleen het idee al!

Ceterum censeo Horst skatebaan acquirendam esse.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten