Zo interpreteerde Gé Peeters dit boodschappenbriefje:
In het huishouden van ons gezin ben ik degene die meestal de boodschappen doet. Een briefje heb ik eigenlijk niet nodig: ik weet precies wat we wekelijks nodig hebben en kan dat zelfs met de ogen dicht uit de schappen halen. Het woordje ‘eigenlijk’ in de vorige zin verraadt dat ik niet altijd zonder briefje op pad ga. Als ik dingen nodig heb die ik normaal niet hoef te halen, dan noteer ik die op een briefje. Naast de ‘gewone’ dingen, die ik immers toch niet vergeet, is dit mijn hulpmiddel. Om een voorbeeld te geven: wij hebben nooit jam in huis. Maar als het plots zomer wordt, zijn er gezinsleden die een beschuitje met bosvruchtenjam niet te versmaden vinden. Dus op het lijstje: bosvruchtenjam.
Deze oeverloze inleiding is mijn verklaring voor dit briefje. Een doorgewinterde boodschapper heeft op dit briefje alleen die boodschappen opgeschreven die hij normaal niet nodig heeft.Fonduevlees halen bij Lam: de kern zit ’m hier in ‘bij Lam’. De boodschapper heeft wel vaker fonduevlees nodig. Yves en Chantal komen wel vaker, en ook tijdens Pasen, Hemelvaart en Pinksteren wordt er gefonduud. Maar de vorige keer viel het vlees van de Plus zo tegen, dat we het nu maar eens bij Lambert moeten proberen. Het is wel wat duurder, maar dan heb je ook wat. Is een Vakslager, hoor.
Suiker. Als ik twee pakken suiker per jaar nodig heb, dan is het heel wat. Ook bij mij moet dat op het lijstje, het is geen routineboodschap.
Tulpen: de uitleg van jou is uitstekend. Zo zou het mij ook vergaan. Ook ik zou met de verkeerde bloemen thuis komen. De rapen gaar? Drie dagen logeerkamer! Dat probleem is te omzeilen met tal van smoezen:
- De tulpen waren op.
- De bloemist adviseerde mij wat anders.
- Ze hadden alleen gele tulpen, daar houd jij niet van.
- Ik dacht: laat ik je eens verrassen en niet die doodsaaie tulpen meenemen.
- Tulpen lijkt op Gulpen. Weet je nog dat jij daar toen de wegenkaart op de kop hield?
- De tulpen waren in de aanbieding, en ik ga echt geen kortingsbloemen voor jou kopen, schatje.
- Ik moest de hele tijd aan dat liedje denken. Vreselijk, jij hebt er toch ook een hekel aan?Bier: bier heeft de briefjesschrijver wel vaker nodig. De clou zit ‘m in de onderstreping. Als ik iets onderstreep, is er iets met de te halen boodschap.
Wijn is rode wijn. Wijn met een streep is witte wijn. Koffie zijn de padjes voor de senseo. Koffie is senseokoffie met een smaakje; Vienna bijvoorbeeld. Dus deze boodschapper heeft geen ‘gewoon’ bier nodig, maar bier: kijken of de Tarwebok van Heineken er al is, en anders de Herfstbok van Grolsch.
Dat de boodschapper een man moet zijn, beaam ik. Bovenstaande streepjestheorie is te ingewikkeld voor vrouwen.
Gé Peeters
Geen opmerkingen:
Een reactie posten