maandag 11 januari 2010

Intermezzo – Assimilatieverlichting

Komt het door het bewolkte weer? Door het sneeuwdek? Door de kraaiende hanen midden in de nacht? Feit is dat de gloed die de hemel boven Horst al jarenlang in de wintermaanden ‘s nachts rood-oranje doet kleuren, me in de laatste weken van 2009 ineens meer irriteert dan anders. Boosdoener is de assimilatieverlichting van kassen. ‘Moet ik binnenkort eens een stukje aan wijden’, denk ik bij mezelf. Op 30 december maak ik ’s morgens om twintig over zeven alvast een foto:Mislukt, maar dat maakt niet uit, het stukje is toch nog niet klaar, er is nog meer dan voldoende gelegenheid voor het nemen van betere foto’s. Om goed beslagen ten ijs te komen verricht ik wat verkennend onderzoek op internet aan de hand van termen als ‘lichtvervuiling’, ‘assimilatieverlichting’ en ‘lichthinder’. Zie op allerlei websites bevestigd dat de kassenverlichting onder meer leidt tot verstoring van het dag- en nachtritme van mens en dier. ‘Zonder licht geen leven; zonder duisternis geen rust’, lees ik ergens. Kan ik mooi gebruiken voor mijn stukje dat in mijn hoofd al aardig vorm begint te krijgen. Tot het ineens 7 januari wordt. Wat zullen we nou krijgen, zeg? Gaat Thijs Coppus me daar ineens in mijn vaarwater zitten! Is meneer z’n rol in de Horster politiek uitgespeeld, begint-ie een weblog. Over het erfgoed van Horst aan de Maas. Titel derde bijdrage: ‘Alles is verlicht’. Over de nacht in Horst aan de Maas die steeds lichter wordt door industrieterreinen en kassen. Voorzien van een jaloersmakende, angstaanjagend mooie foto:Op die manier is de lol er voor mij af. Mij zomaar onder m’n duiven schieten, zonder mij eerst om toestemming te vragen. Dát is niet de bedoeling! En dan ook nog een foto maken van een kwaliteit die ik in de verste verte niet kan benaderen. Wil je dat alsjeblieft nóóit meer doen, Thijs?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten