maandag 12 december 2011

Actualisatie – Action

Ik had beloofd dat ik de klantenservice van Action zou mailen over de geweigerde acceptatie van één munt van een cent op vrijdag 2 december in het Horster filiaal.
Lang niet al mijn beloftes kom ik na – deze wel. Dinsdag ontving ik de volgende reactie van mevrouw Pronk van de afdeling klantenservice van Action:
‘In reactie op uw email kunnen wij u het volgende mededelen. Action neemt sinds augustus 2009 geen 1 + 2 centen meer aan in de Nederlandse filialen. Dit is wettelijk toegestaan en staat aangegeven bij de ingang van de winkels en bij de kassa’s. Het afvoeren van deze centen brengt veel kosten met zich mee. Deze kostenbesparing stelt Action in staat om de artikelen laag geprijsd te houden.’
Het is dus nog erger dan ik dacht: Action neemt ook munten van twee cent niet aan. Maar zoals mevrouw Pronk zegt hangt bij de ingang van de winkel inderdaad een pictogram dat duidelijk maakt dat munten van één en twee cent niet welkom zijn:
Ik had het dus kunnen weten, het is volgens mevrouw Postma wettelijk toegestaan en volgens Germa zijn er talloze andere winkels die munten van één cent niet accepteren (ik beleefde bij Action mijn première). Mag ik het desondanks vreemd blijven vinden? Je hebt munten van één en twee cent, winkeliers stellen welbewust prijzen vast die je alleen met munten van één en twee cent kunt betalen maar kom je aan de kassa dan ben je verplicht die munten van één en twee cent in je portemonnee te laten zitten.
Mevrouw Postma zegt: ‘Het afvoeren van deze centen brengt veel kosten met zich mee.’ Maar wat is veel? Een tiende cent per munt? Een halve cent? Een cent? Een stuiver? Een dubbeltje? Hoeveel munten van een cent ontving Action vóór augustus 2009? Hoeveel duurder zouden de producten van Action gemiddeld worden als munten van één en twee cent wel welkom waren? Hoe zit het eigenlijk met de kosten van het afvoeren van andere munten? Is het afvoeren van munten van vijf cent goedkoper dan dat van munten van één en twee cent? Nee? Waarom accepteert Action munten van vijf cent dan wel?

Er zijn ergere misstanden op deze wereld (vraag me nu even niet welke), je ertegen verzetten is vechten tegen de bierkaai en er zijn duizend en een dingen die het meer waard zijn om bestreden te worden. Toch blijft het knagen. Mevrouw Postma nog maar eens een e-mail sturen. Hopelijk is ze andermaal genegen tot een antwoord. Misschien helpt het als ik nog wat reclame voor haar werkgever maak:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten