maandag 18 januari 2010

Intermezzo – Glijbaan

Tijm is munnie. Als dat gezegde ooit opgeld deed, dan wel in deze onzekere tijden. Maar evengoed geldt ook nu: een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Nog zoiets dat nooit verandert: beweging houd je fit. In De Volkskrant van 6 januari las ik over een fenomeen dat deze drie waarheden-als-een-koe in zich verenigt. Blijkens het artikel grijpt het snel om zich heen, maar ik had er nog nooit van gehoord: de kantoorglijbaan. In plaats van de trap, lift of roltrap neem je de glijbaan naar beneden. Briljant. Sneller (‘tijm is munnie’), hilarischer (‘een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd’) en met dat door je knieën gaan en weer opkomen zelfs gezonder (‘beweging houd je fit’). Wat een enorme boost zal dat geven aan ingedutte organisaties. Ik voorspel u: binnen een week spat de vitaliteit er weer van af.Mij dunkt trouwens dat het concept niet slechts beperkt zou moeten blijven tot kantoren. In alle maatschappelijke geledingen zou een glijbaan wonderen doen. Ik zie het al helemaal voor me: VVV-spelers die niet langer per trap maar per glijbaan afdalen in De Koel, Tweede Kamerleden die voortaan verlost zijn van de trage roltrap en flatbewoners die niet hoeven te wachten omdat de lift volzit. Uiteraard zou de glijbaan ook in Horst ingang dienen te vinden. Laat burgemeester Van Rooij, gevolgd door wethouders en raadsleden, vanaf nu via een glijbaan de raadszaal in donderen en ik garandeer u dat het chagrijn bij de bevolking over de gigantische bezuinigingen binnen de korste keren is verdwenen. Verbied bewoners van bejaardenhuizen en –flats nog langer met lift of trap naar beneden te komen en deze thans zo deprimerende instellingen zullen stuk voor stuk veranderen in Huisjes Weltevree. Laat deken De Graaf Woutering en zijn collega-geestelijken van de altaren af komen roetsjen om de beminde gelovigen van een hostie te voorzien en je zou eens moeten zien hoe snel de kerken weer volstromen.Wat zou de bouwsector bovendien opveren bij de aanleg van glijbanen. Langzaam dringt het besef tot me door: welbeschouwd zijn glijbanen de remedie voor al onze problemen.

2 opmerkingen: