maandag 5 april 2010

Intermezzo – Automatische draaideur

Wie zei daar dat het nooit wat zou worden met Horst? Stoplichten hadden we al. Flats ook. En nu heeft Horst zelfs z’n allereerste automatische draaideur, ook wel tourniquet genaamd. Twee weken geleden geïnstalleerd bij supermarkt Plus. Afgelopen week voor het eerst in bedrijf, zij het nog wat haperend. Zeg nou zelf, zonder automatische draaideur werden we toch nergens serieus genomen? Of ik nu in Amsterdam, Maastricht, Londen, Berlijn, Parijs of Milaan kwam, altijd was de eerste vraag: hebben jullie in Horst nu onderhand al een automatische draaideur? Beschaamd moest ik telkens ontkennend antwoorden, waarop diepe minachting mij steevast ten deel viel. Complete deals liepen er op stuk.Vanaf nu kan ik fier, met opgeheven hoofd en de borst vooruit, bevestigend antwoorden: ‘Ja, wij in Horst hebben een automatische draaideur.’ Of: ‘Joa, veer in Horst hubbe aen automatische draedeur.’ Of: ‘Yes, in Horst we have an automatically revolving door’. Of: ‘Jawohl, wir haben eine automatische Drehtür in Horst.’ Of: ‘Oui, nous avons un tourniquet automatique à Horst.’ Of: ‘Si, abbiamo una porta giravole automatico in Horst.’Zoals mij zal het natuurlijk elke Horstenaar in den vreemde vergaan. Deuren die voorheen gesloten bleven, zullen nu als vanzelf openzwaaien. Overal zullen we met alle egards worden ontvangen. Laat de Horster triomftocht over de wereld nu maar beginnen. Terugkijkend zullen we later zeggen: de victorie begon met de automatische draaideur. Vrij naar Neil Armstrong: een klein stapje voor de Plus, een gigantische sprong voor Horst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten