maandag 26 december 2011

Klein mysterie 304 – Afvalscheiding (2)

Kerstmis. Vrede op aarde. Maar niet in Horst aan de Maas. Hier vindt een volksopstand plaats. Woedende horden rukken op richting gemeentehuis. Vanuit alle delen van de gemeente. Met inzet van grof geschut. Het vizier gericht op wethouder Birgit Op de Laak. Aanleiding: een nieuwe wijze van afvalinzameling. Inzet: het hoofd van de wethouder.
Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen. Dus ik zal maar meteen bekennen dat ik het nieuwe afvalinzamelingssysteem van de gemeente Horst aan de Maas dat op 1 januari wordt ingevoerd, hier bijna drie maanden geleden enigszins heb geridiculiseerd (althans een poging daartoe heb gedaan). Ik heb daar geen spijt van, want hoe je het ook wendt of keert: iets omslachtiger wordt het. Niet meer en niet minder. Zoals elke verandering zal het in het begin even wennen zijn. Toch heb ik goede hoop dat ik er op den duur mee zal kunnen leven. Duizenden andere Horstenaren denken er anders over. Een groot deel van hen (op het moment van schrijven 1860) heeft steun betuigd aan een internetpetitie tegen de nieuwe wijze van afvalinzameling. Geen probleem, ieders goed recht.
Aan de petitie is een discussieforum gekoppeld. Daarop staan op het moment van schrijven 556 reacties. Als je die doorleest ga je je bijna schamen voor je Horstenaarschap. Het Nederlands wordt er door Jan en alleman verkracht alsof het niets is. Maar wat me er nog meer aan tegenstaat, zijn de verbetenheid, de onverholen agressie, de humorloosheid, het gebrek aan relativeringsvermogen, de vuilspuiterij. Dit is nu het onbehagen waar Dagblad De Limburger het al maanden over heeft. Allemaal anoniem geuit. Natuurlijk anoniem. Altijd anoniem. Want je ferm uitdrukken is één, er ook je naam onder durven zetten is weer een heel ander chapiter.
Wat intussen opvalt, is dat de in de gemeenteraad vertegenwoordigde partijen zich zonder uitzondering muisstil houden. Want de volkswoede mag zich dan wel richten tegen de voor het nieuwe systeem verantwoordelijke wethouder, Birgit Op de Laak (haar adresgegevens werden ook nog even uitgewisseld op het discussieforum), haar voorstellen zijn unaniem aanvaard door de gemeenteraad. Vandaar dat je zou verwachten dat de partijen druk bezig zijn op hun websites en in de (sociale) media aan den volke uit te leggen wat de voordelen zijn van de nieuwe wijze van afvalinzameling. Of toch ten minste wat hen bewogen heeft ermee in te stemmen. Maar niets van dat al. Als je geschoren wordt moet je stilzitten? Gebrek aan moed? Of gewoon lafheid? Ze zullen toch niet met z’n allen zitten te wachten tot het moment waarop ze, meehuilend met de wolven in het bos, de wethouder een dolk in de rug kunnen steken?
P.S. Lees voor een broodnodig tegengeluid ook Zeverzak.

3 opmerkingen:

  1. Damn. Zo te zien ben ik een dag te laat met het plaatsen van m'n stuk over het nieuwe afvalinzamelingsbeleid. Hoop dat je het toch wil lezen :-)

    http://roybouten.wordpress.com/2011/12/27/nieuwe-afvalinzameling-horst-aan-de-maas/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. of op een idee gebracht Roy??

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Germa
    Niet op een idee gebracht, wel grotendeels m'n timing bepaald. Vandaar ook de smiley. Toen ik kerstavond werd bekogeld met vragen en opmerkingen over het afvalbeleid besloot ik een stuk te schrijven. Toen ik het stuk van Wim las vond ik dat hij zo ontzettend gelijk had dat ik vond dat ik m'n mond open moest trekken.

    BeantwoordenVerwijderen