maandag 11 januari 2010

Klein mysterie 128 – Meer straatnaambordenraadselen (5)

Vorige week maandag ontving ik een e-mail. Gebeurt wel vaker, niets om van te schrikken. Ware het niet dat deze afkomstig was van een gerenommeerd instituut. Van de directeur in hoogsteigen persoon bovendien. Bert Bevers van het IVNO (Instituut voor Nutteloze Onderzoeken) – want daarover hebben we het – stelde me de volgende vraag: ‘Vermits jij zeer vertrouwd bent met jouw Horst: heb je enig idee hoeveel straten er in de gemeente zijn, en hoeveel daarvan er naar dichters zijn vernoemd?’ Ik voelde me uiteraard zeer vereerd dat hij uitgerekend mij benaderde om een steentje bij te dragen aan dit grensoverschrijdend wetenschappelijk onderzoek. En het moet gezegd: ik beschouwde het ook een beetje als erkenning voor mijn pionierswerk op het gebied van de raadselen der straatnaamgeving in Horst aan de Maas (klik hier, hier, hier en hier). Dus liet ik Bert weten graag mijn medewerking te verlenen. Daaraan voegde ik toe dat een antwoord op zijn vragen wel enkele dagen op zich kon laten wachten. Dit omdat ik me had voorgenomen hem te verblijden met foto’s van alle naar dichters vernoemde straten in Horst aan de Maas.
Met behulp van het straatnamenregister in de Gemeentegids 2010 was ik er binnen de kortste keren achter hoeveel straten (en wegen, pleinen, lanen enz.) Horst aan de Maas telt: 855. Veel meer dan ik ooit had kunnen denken. Goed. Vervolgens de naar dichters vernoemde straten. Wat kwam ik niet allemaal tegen? Tientallen straten vernoemd naar heiligen, geestelijken (alleen al negen monseigneurs, om van de pastoors nog maar te zwijgen),leden van het koningshuis, schilders, oorlogs- en verzetshelden, wetenschappers, dirigenten, burgemeesters, pioniers in de champignonteelt, schilders, lokale kasteelheren. Maar bij mijn beste weten geen dichters en evenmin schrijvers. Geen (P.C.) Hooftstraat, geen Constantijn Huygensweg, geen Vondelplein, geen Annie M.G. Schmidtlaan. Zelfs geen Bertus Aafjesstraat, terwijl deze dichter en schrijver (Een voetreis naar Rome) toch twintig jaar lang in Swolgen woonde.Met rode kaken moest ik de directeur van het IVNO al een dag nadat hij z’n vraag had gesteld, berichten dat er in heel Horst aan de Maas met z’n 855 straten geen enkele naar een dichter vernoemde straat te vinden is. Enkele dagen later constateerde ik dat Horst aan de Maas in de door het IVNO opgestelde voorlopige ranglijst van gemeenten die het gulst zijn met eerbetuigingen aan dichters dan ook een beschamende laatste plaats inneemt. Weliswaar gedeeld met Arendonk, Den Helder, Halen, Kortenberg, Lo-Reninge, Maldegem, Sint-Anthonis, Staphorst, Westerlo, Wichelen en Zwalm (dat rijtje is op zichzelf al een ready-made), maar dat zijn stuk voor stuk gemeenten met minder straten dan Horst aan de Maas. Wat moet de rest van de wereld wel niet denken van ons? P.S. U zou het IVNO een dienst bewijzen door een lijstje met naar dichters vernoemde straten in úw gemeente naar Bert Bevers (info@bertbevers.com) te mailen.

1 opmerking: