maandag 12 april 2010

Klein mysterie 149 – Kwakzalver

Dat er wat aan scheelde, was al langer duidelijk. Aangezicht wat bleekjes, vitaliteit verdwenen, weinig eetlust, schwung eruit. Inderdaad ja, ik heb het over het centrum van Horst. Wat er nu precies aan de hand was, viel voor mij als leek op medisch gebied lastig te bepalen. Daarom was ik maar wat blij dat De Echo van Horst afgelopen donderdag dokter Van Lin de gelegenheid bood de diagnose voor het Horster centrum te stellen: ‘Horst is een anorexia-patiënt. Van buiten wil het er zo mooi mogelijk uitzien met kapitale panden, maar van binnen uit teert het centrum weg en helpt het zichzelf naar de knoppen: minder parkeergelegenheid en meer leegstand leidt tot wegtrekkende ondernemers en nog meer leegstand.’Anorexia! Was me dat even schrikken. Want zelfs leken op medisch gebied weten dat anorexia een verdomd moeilijk te genezen ziekte is. Maar mijn angst was ongegrond. Dokter Van Lin openbaarde in dezelfde Echo namelijk meteen het geneesmiddel: ‘Investeren in de parkeerplaatsen.’ Met tweehonderd parkeerplaatsen erbij, zo vertrouwde hij Hallo Horst aan de Maas toe, is het centrum van Horst weer het mannetje.Intussen was mijn belangstelling voor anorexia gewekt. Ik besloot me verder in de ziekte te verdiepen middels internetencyclopedie Wikipedia. Onder het kopje ‘Hulp’ valt daar te lezen: ‘Het aandragen van oplossingen door de hulpverlener leidt niet tot een wezenlijke verandering.’ Vertaald naar patiënt Horst-centrum zou dit betekenen dat de door hulpverlener Van Lin aangedragen oplossing (investeren in parkeerplaatsen) niet leidt tot een wezenlijke verandering. Opmerkelijk. Bracht mijn vertrouwen in dokter Van Lin toch enigszins aan het wankelen.Kunnen ouders (in het geval van patiënt Horst-centrum is dat de gemeente) dan misschien bijdragen aan de genezing? Wikipedia zegt daar het volgende over: ‘Het betrekken van de ouders van (met name jonge) patiënten kan de genezing bespoedigen, mits zij niet als de “schuldigen” worden aangewezen.’ De ouders niet als schuldigen aanwijzen? Dokter Van Lin doet in De Echo niet anders: ‘Mijn vertrouwen in de gemeente staat op een heel laag pitje. De gemeente doet waar ze zelf zin in heeft. Dit is een ramp voor de ondernemers. We worden continu belazerd. Het lijkt wel of de gemeente aandelen heeft bij Inter Chalet. Daar kan alles.’Is het niet de hoogste tijd dat iemand de papieren van die dokter Van Lin eens controleert? Hij zal toch geen kwakzalver zijn?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten