maandag 17 november 2008

Klein mysterie 41 – Hotseknotsend door Meterik

Vandaag een klein jubileum. Dit is namelijk het honderdste bericht dat op dit weblog verschijnt. Deze feestelijke gelegenheid wil ik aangrijpen om eens wat dieper in te gaan op verkeersobstakels. Horst is er zo langzamerhand van vergeven. Eerder verbaasde ik me al over de variëteit in waarschuwingsborden bij drempels. Nu gaat het me om de grote verscheidenheid in uitvoering van deze barrières.
Niets is zo verhelderend als een voorbeeld. Daarom heb ik me de afgelopen week het hoofd gebroken over de vraag waar in (de voormalige gemeente) Horst over een zo kort mogelijke afstand zo veel mogelijk verschillende drempels, plateaus en andere hindernissen te vinden zijn. Uiteindelijk heb ik in Meterik het traject van mijn dromen gevonden. Reist u met me mee?
Vertrekpunt is molen Eendracht Maakt Macht aan de Schadijkerweg. Ongeveer vanaf de molen zijn aan de rechterzijde op het wegdek dubbele witte strepen aangebracht die bij het naderen van de bebouwde kom van Meterik steeds breder worden.Zullen we maar aannemen dat de strepen zijn bedoeld om het autoverkeer vaart te laten minderen? Onze eigenlijke reis begint pas aan de rand van de bebouwde kom. Net voor de kruising met de Dr. Lemmenstraat (een oude bekende!) is daar het eerste obstakel te vinden: een drempel annex wegversmalling.Wat we verder aan hindernissen tegenkomen op het traject Schadijkerweg-Crommentuijnstraat-Speulhofsbaan (tot aan kruising met Oude Peeldijk) laat ik u op foto’s zien. Plateau op kruising Schadijkerweg-Bondserf:Wegversmalling annex plateau op kruising Schadijkerweg-Rector de Fauwestraat:Plateau op kruising Crommentuijnstraat-Speulhofsbaan:Plateau op kruising Speulhofsbaan-Jan Drabbelsstraat:Drempel op Speulhofsbaan:Slalom op Speulhofsbaan bij ingang parkeerplaats sportpark De Vonckel: Dubbele wegversmalling op kruising Speulhofsbaan-Oude Peeldijk: Hebt u meegeteld? Op een afstand van 1400 meter acht verkeersobstakels in zes varianten! Waarom? Waarom toch?
Vaak wordt gedacht dat ambtenaren saaie, ideeën- en initiatiefloze mensen zijn. Het Meterikse voorbeeld maakt duidelijk dat deze typering althans voor Horster verkeersambtenaren volstrekt bezijden de waarheid is. Ze beschikken over een creativiteit en ideeënrijkheid waaraan menig kunstenaar een puntje kan zuigen. Dat dat voor ons, eenvoudige burgers, soms wat te hoog gegrepen is, zegt waarschijnlijk meer over ons dan over de Horster verkeersambtenaren. Zoals het bij kunstenaars soms honderden jaren kan duren voordat hun werk op waarde wordt geschat, zo zal er misschien ook wat tijd overheen gaan voordat de Horster verkeersambtenaren met hun variëteit in drempels de waardering krijgen die ze verdienen. Ik zie dan ook helemaal niets in het recente pleidooi van wethouder Stas voor meer handhaving en minder drempels en plateaus. Genieën, ook al zijn ze vooralsnog onbegrepen, moet je juist in ere houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten