maandag 1 februari 2010

Intermezzo – Jachthut (6)

Ten aanzien van jachthutten heb ik een wat ambivalente houding. De gedachte aan de functie ervan (het neerknallen van weerloze dieren) vervult me met afschuw. De romantische eenzaamheid van het hutje op de hei trekt me er in aan. En verder is daar natuurlijk ook nog wat ze twintig kilometer oostwaarts Entdeckerfreude noemen. Ik geloof, nee, ik weet wel zeker dat het me vooral om dat laatste te doen is. De Entdeckerfreude van het exemplaar dat ik vorige week dinsdag aanschouwde, was in feite een afgeleide Entdeckerfreude. Het genoegen zat ‘m er dit keer in dat ik op jachthutten.nl ontdekte dat iemand aan de Kanaalweg in Evertsoord ooit een wel heel bijzondere jachthut had ontdekt. Hoewel de benaming ‘hut’ in dit geval eigenlijk volstrekt misplaatst is. Maar wacht, ik laat u een van de foto’s zien die ik dinsdag maakte:U ziet niets, althans niets dat op een jachthut lijkt? Zelfs niet als u de foto vergroot? Dat is u allemaal beslist niet euvel te duiden. Bekijk deze foto eens aandachtig:Of anders deze:Toegegeven: ik heb wel eens duidelijker foto’s gemaakt. Daarom ook nog maar een toelichting in woorden. Aan een zijtak van een boom aan de Kanaalweg in Evertsoord is een soort van podium bevestigd waaraan een stoel is vastgeklonken van waaruit de jager de omgeving in zich op kan nemen. Ter vergroting van de stabiliteit hangt iets boven de stoel een soort ijzeren ring. Aan het podium bungelt een ladder.
Snapt u nu mijn aarzeling om dit een jachthut te noemen? Het Duits heeft er een betere term voor: Leitersitz. Een Leitersitz op het spoor komen: dat moet toch wel het toppunt van Entdeckerfreude zijn. Ik kijk er naar uit om dat genoegen ooit te mogen smaken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten