maandag 19 juli 2010

Intermezzo – Albert

‘Als hij zo doet moet hij afgemaakt worden.’ Persoonlijk vind ik dat wel erg rigoureus. Ik wil het gedrag van Albert absoluut niet goedpraten, maar afmaken? Zo zwaar was het vergrijp nu toch ook weer niet? Je moet de zaken wel in proporties blijven zien. Voor wie nog niet duidelijk is waar ik het over heb: Albert is een witte haan met rode kam. Albert huist in een weitje aan de Tienrayseweg in Meerlo. Albert is bevriend met ezel Pedro. Wat zeg ik? Albert houdt van Pedro! Daarom brengt Albert een groot deel van z’n tijd door op de rug van Pedro. Een wat vreemde manier om je genegenheid te uiten? Ik zou zeggen: iedereen heeft recht op z’n eigen afwijking. Albert raakte afgelopen week in opspraak. Blijkens Dagblad De Limburger van 16 juli vloog Albert twee dagen eerder over het hek van z’n weitje en pikte hij een 57-jarige inwoonster van Meerlo in haar kuit. De vrouw moest zich onder doktersbehandeling laten stellen. Ze was not amused door de actie van Albert en verklaarde in Dagblad De Limburger dat Albert moet worden afgemaakt. Ik vind dat dus buitenproportioneel. Vooropgesteld: Albert heeft zich niet netjes gedragen. Daarom verdient Albert straf. Eenzame opsluiting? Wat denkt u: zou dat Albert minder agressief maken? Natuurlijk niet. Ik vrees dat Albert er alleen maar gewelddadiger op zou worden. ‘Albert de recidivist’, ik zie de krantenkoppen al voor me. Kortwieken dan? Zelfde verhaal. Gaat ie z’n agressie misschien botvieren op andere dieren in het weitje of, nog erger, op Pedro. Nee, Albert dient naar mijn bescheiden mening op z’n plaats te worden gezet. Het moet maar eens afgelopen zijn met dat haantjesgedrag. Een alternatieve straf zou in mijn ogen wonderen kunnen doen. Wat ik in gedachten heb? Laat Albert eens één dag – maar één uur lijkt me ook al voldoende – een kijkje gaan nemen bij zijn 225 duizend soortgenoten bij Pluimveebedrijf Van Leendert BV aan de Mackayweg in Tienray.Als dat Albert geen nederigheid leert, weet ik het niet meer. Ik voorspel u dat Albert op hangende pootjes zal terugkeren naar z’n weitje in Meerlo en daarna geen vlieg meer kwaad zal doen. Pedro blij, Albert blij, 57-jarige Meerlose blij, ik blij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten