maandag 15 augustus 2011

Klein mysterie 269 – Getut en gemier (12)

Voor wie het interesseert: een van de lijdende voorwerpen van Getut en gemier 10 is afgelopen week in twitterdiscussie gegaan met het lijdend voorwerp van Getut en gemier 11. Met andere woorden: Thijs Coppus sprak Raymond Knops aan op een tweet waarin hij hulde bracht aan de Horster politie die een inbreker in z’n been schoot.
Dat ging zo (nee, niet dat schieten, maar die discussie):
Thijs Coppus: ‘CDA Kamerlid haalt Wilders rechts in.’
Raymond Knops: ‘Ik zei dit niet omdat dader van antilliaanse komaf is, maar omdat politie tenminste optreedt tegen tuig.’
Thijs Coppus: ‘Ik weet alleen dat de verdachte een A’dammer is. Gaat er om dat schieten voor agenten heftig is. Niet iets voor cowboytweets.’
Raymond Knops: ‘Leg me dan eens uit wat dit te maken heeft met ‘rechts inhalen van Wilders’: dat noem ik cowboytweets.’
Thijs Coppus: ‘Zelfde taalgebruik als het gaat om schieten door de politie (Gouda). Snap dat de politie soms moet schieten, politici moet voorzichtig zijn met een te snel oordeel. Zie NRC van vorige week.’
Raymond Knops: ‘Als dat zo zou zijn dan zou het jou passen je eigen oordeel (jouw commentaar) ook voor je te houden. #potverwijtketel.’
Thijs Coppus: ‘Ik zeg niks over de politie of verdachte. Ik spreek jou aan op jouw woorden.’
Het geijkte patroon: insinuaties, verdachtmakingen, verwijten, jij-bakken, harde woorden, grote woorden, stoere woorden. Worden we er inhoudelijk iets wijzer van? Nee, niets. Terwijl ik juist behoefte heb aan inhoudelijkheid. Kan Raymond Knops me op basis van argumenten overtuigen van de onjuistheid van m’n vorige week geuite mening over z’n tweet? Kan Thijs Coppus z’n bewering dat Raymond Knops Geert Wilders rechts inhaalt met argumenten staven?
Ik ben daar zo benieuwd naar dat ik beide heren een e-mail heb gestuurd met het verzoek mij (en met mij de lezers van Horst-sweet-Horst) die gewenste inhoudelijkheid in een stukje van maximaal vijfhonderd woorden te verschaffen. Zullen ze misschien niet op zitten te wachten, maar ik zit ook niet te wachten op hun inhoudsloos gehakketak. Als ik hun reacties, of beter nog hun stukjes, binnen heb, hoort u weer van mij. Kan misschien even duren, want Raymond heeft het druk, zo lazen we afgelopen week in Spits:
‘De week last-minute Mallorca met het gezin zit er weer op en er wordt nog gekampeerd, maar tussen ingepakte verhuisdozen komt Raymond Knops amper aan toe aan reflectie. Studenten willen hem interviewen voor afstudeeronderzoeken, de BBC wil hem spreken over “Nederland in Europa” en de muziekbond heeft zijn voorzitter nodig. Het gras voor Raymond Knops’ nieuwbouwhuis (type langgevelboerderij) in het Limburgse Hegelsom zal niet door hem zelf ingezaaid worden.’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten