De strijd over een reclamebord langs de A73 tussen vereniging Behoud De Parel en de gemeente Horst aan de Maas doet me denken aan armpje drukken: een fascinerend schouwspel met een buitensporig machogehalte dat adrenalineverhogend werkt, maar uiteindelijk nergens over gaat.
Voor de toeschouwer is zo’n spelletje pas leuk als ie zich kan identificeren met een van de deelnemers en daarmee partij kan kiezen. Bij het conflict om het reclamebord wil me dat al meer dan een half jaar niet lukken. Uiteraard ligt mijn eerste sympathie bij de underdog (Behoud De Parel), maar om nou iemand louter en alleen op basis van z’n blauwe ogen te vertrouwen? Ik zou ook bij god niet weten hoe ik een keuze moest maken tussen appels met peren vergelijken en oog om oog, tand om tand (Behoud De Parel) en meten met twee maten (gemeente).
Eerst die appels, peren, ogen en tanden. Volgens Behoud De Parel wil de gemeente niet optreden tegen een illegaal varkensbedrijf aan de Laagheideweg en daarom zou de gemeente ook geen actie mogen ondernemen tegen het bord van Behoud De Parel. Dus als de politie niet optreedt tegen voetbalvandalisme zou ze ook hardrijders niets in de weg mogen leggen? Lijkt me geen redenering die heel lang stand houdt. Bovendien: als iemand anders iets illegaals doet dat niet wordt bestraft, wil dat dan automatisch zeggen dat jij op jouw beurt ook iets illegaals mag doen?
Daartegenover staat dus meten met twee maten. Waarom langs de ene autosnelweg wel reclameborden of zelfs –masten toestaan en langs de andere niet?
Waarom zijn reclameborden langs de autosnelweg wel landschapontsierend en reclameborden langs gemeentelijke of provinciale wegen niet?
Waarom wel optreden tegen reclameborden langs de autosnelweg en niet tegen reclameborden in dorpscentra? Dit zou je natuurlijk allemaal af kunnen doen met de dooddoener dat ik zelf appels met peren aan het vergelijken ben. Geloof ik niets van, maar zelfs dan zou iemand me toch eens uit moeten leggen op grond van welke wetten, regels of argumenten deze recent langs de A73 aangebrachte reclame voor kloosterhotel Sint-Joseph in Tienray wel zou mogen blijven staan.
Maakt het me misschien wat eenvoudiger eindelijk toch eens partij te kiezen in de wedstrijd armpje drukken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten