Laat ik me ook eens vervoegen in de lange rij wachtenden voor het klachtenloket van de NS.Woensdag moest ik in alle vroegte met de trein naar Maastricht. Op het laatste moment bedacht ik me dat het misschien raadzaam was eerst maar eens op de NS-reisplanner te kijken of de trein richting Venlo überhaupt wel reed dan wel vertraging had. Goede ingeving, want wat bleek? De trein van 7.01 uur had tien minuten vertraging. Op m’n gemakje fietste ik naar het station om daar om vijf over zeven aan te komen. Zes minuten te vroeg. Dacht ik. Mooi niet dus. Vier minuten te laat! Trein was gewoon op tijd vertrokken. Klote NS!
Wat doe je als je daarna in de ijzige kou op station Horst-Sevenum 26 minuten op de volgende trein moet wachten? Je (althans ik) verbaast je erover dat het wachthokje voor reizigers in de richting Eindhoven veel meer beschutting biedt dan dat voor reizigers in de richting Venlo. Maar vooral vraag je (althans ik) je af of je de trein nog had ingehaald als de Greenport Bikeway er al had gelegen. De Greenport Bikeway? Ja, de 5,5 miljoen euro kostende fietssnelweg die de stations van Horst-Sevenum, Blerick en Venlo met elkaar moet gaan verbinden. Een van de zestien snelfietsroutes in Nederland waarvoor het ministerie van Verkeer en Waterstaat onlangs 1,35 miljoen euro beschikbaar stelde. Bedoeld als een aanlokkelijk alternatief voor het met de auto in de file staan. Citaat uit De Volkskrant van 8 december: ‘Geen kruisingen. Geen verkeerslichten. Een mooie, lange strook asfalt. En voor wie lek rijdt is er de mobiele fietsenmaker.’Niets makkelijker dan ambitieuze miljoenenplannen belachelijk maken. Zal ik me niet aan bezondigen. Mag ik wel m’n twijfels uiten? Noord-Limburg heeft geen files, nauwelijks kruisingen en amper verkeerslichten. ‘Ja, maar je moet vooruitkijken.’ Akkoord. Maar ook mét files lijkt het me een hels karwei verstokte automobilisten uit hun auto en op de fiets te krijgen. Stel dat dit toch zou lukken, dan moet je ze ook nog eens naar die Greenport Bikeway zien te lokken. Een superfietspad dat ze pas na minimaal tien (Sevenum) à vijftien (Horst) minuten fietsen bereiken. Tijdverlies dat ze alleen goed kunnen maken door zich op de Greenport Bikeway (de naam alleen al) het schompes te fietsen. Waarna er opnieuw tijdverlies ontstaat omdat ze eenmaal op het werk eerst het zweet van zich af moeten douchen. Ook een mobiele fietsenmaker verandert daar allemaal weinig aan. Nee, als je het mij vraagt is dat flitsfietpad een typisch gevalletje van pennyw…Hé, daar is de trein van 7.31 uur al! Time flies when you have a Greenport Bikeway to think about.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten