‘Waat ziede uëj
vándaag.’
‘Och …’
‘Is d’r waat?’
‘Nae húr. Hoezoë?’
‘Umdaat ge zo uëj
ziet.’
‘Oh …’
Zou de zin ‘Waat ziede uëj vándaag’ afgelopen donderdag in
veel Horster huisgezinnen zijn uitgesproken? Ik betwijfel het. Niet omdat niemand
uëj was na de uitschakeling van Oranje
– de uëje liepen bij bosjes rond –
wel omdat geen sterveling vandaag de dag nog het woord uëj bezigt. Ga eens bij uzelf na: hoe vaak heeft u uëj het afgelopen half jaar in de mond
genomen? Wat zegt u, u weet niet eens wat uëj
betekent? Shame on you! ‘Beteuterd,
neerslachtig, verlegen, bedeesd’, zegt Het
dialekt van de gemeente Meerlo-Wanssum. In het Venrays woordenboek heet het ‘verlegen, sip’. Paul van Gool, van
het onvolprezen weblog Roets in Lottum,
houdt het op ‘verlegen, bleu, tam’. È
maes inne taes ten slotte omschrijft uëj
als ‘ni veul te misse hebbe’. ‘Timide’ zou je daar wat mij betreft ook nog aan mogen
toevoegen. Komt allemaal min of meer op hetzelfde neer, alleen ‘neerslachtig’
en ‘verlegen’ horen wat mij betreft niet (helemaal) in het rijtje thuis.
De voorgaande 179 woorden moet u zien als mijn bijdrage in
de strijd voor het behoud van het woord uëj. Eerder heb ik vergelijkbare bijdragen geleverd
voor de instandblijving van woorden als kammeneuter,
náksen doelie, ruëpe, schaele wiewouw, waers en wings.
De vraag is of oeverloos geouwehoer op een weblog daadwerkelijk
bijdraagt aan het voortbestaan van woorden. Er zijn ook andere, mogelijk
doeltreffender manieren. Zoals het Horster leesplankje. Of het bedrukken van shirts
met in onbruik geraakte woorden. Dat laatste is precies wat Waratje Shirts doet.
Dit bedrijf brengt shirts aan de man onder het motto Save a word! – Buy a shirt! en heeft als missie ‘woorden aan de
vergetelheid ontrukken’. Waarbij ‘vergetelheid’ vrij ruim moet worden
geïnterpreteerd. Want achterkamertjespolitiek, brommer, ginnegappen, hutspot,
kierewiet en warempel mogen dan hun beste tijd hebben gehad, dat ze met
uitsterven worden bedreigd lijkt me kras. Anders is het misschien met
bijvoorbeeld deerlijk, mieters en nozem.
Beter goed gejat dan slecht bedacht, dus zou er geen Horster
ondernemer te vinden zijn die er brood in ziet het Waratje-concept toe te
passen op Horst (aan de Maas)? Iemand die het aandurft shirts in de markt te
zetten met opschriften als fiespernölle,
nuzzik, roêteketoêt keumt aaltiëd oêt en toddekèl? Maatschappelijk verantwoord ondernemen bij uitstek, dunkt
me. En het gevaar dat woorden door de shirts een cultstatus krijgen, moeten we
maar voor lief nemen. Beter een cultstatus dan geen status.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten