maandag 28 juli 2014

Top 5 – Rekeninghoofden van verdwenen Horster winkels en bedrijven

Hoogzomer, iedereen is op vakantie, niemand leest Horst-sweet-Horst, dus ik kan me met een gerust hart voor één keer overgeven aan schaamteloze nostalgie. Spruit voort uit een opruimactie die me zomaar dertig, veertig jaar terug in de tijd schoot. En biedt nostalgie maar eens weerstand als zelfs de meest onbenullige rekeningen en kassabonnetjes blijken te zijn bewaard.
1 pond zangzaad ƒ 1,23.
5,40 m. spandraad à 40 ƒ 2,16.
8 schroeven ƒ 0,96.
2 pantalon ƒ 46,00.
Dynamo mont. + rep. ƒ 10,90.
Leukoplast ƒ 2,-.
130 sinaas à 0,18 ƒ 23,40.
Een enkele getypt, het merendeel handgeschreven. Bijna allemaal van Horster winkels en bedrijven. Veelal niet meer bestaande winkels en bedrijven. Meer nog dan de in rekening gebrachte producten of diensten roepen de rekeninghoofden herinneringen op. Aan de betreffende zaak en/of de eigenaar dan wel zijn (de eigenaar was altijd man) personeel.
Mijn top 5 van bij een recente opruimactie opgedoken rekeninghoofden van verdwenen Horster winkels en bedrijven (waarbij ik niet kan instaan voor de feitelijke juistheid van al het herinnerde, maar schaamteloze nostalgie moet je niet met de waarheid willen bederven): 

5.
Voor fietsen en hun reparatie kon je naar Beckers of naar Duijf. Wij gingen naar Beckers. Beter gezegd ‘Beckers Pietje’, al betwijfel ik of de zaak toen nog in Pietjes handen was. Aan de ene kant van de Gasthuisstraat de fietsen, aan de andere de auto’s. Verder weinig herinneringen aan. Maar wat een prachtige FIAT- en Batavus-logo’s! En ook na zes uur kon je nog telefonisch terecht, zij het op een ander nummer. 

4.
Kuëbe Wullem. Eén schroefje of spijkertje? Geen probleem! De winkel werd bevolkt door mannen in stofjas, ook áchter de toonbank. Bestaan ze nog: mannen in stofjas achter de toonbank?

3.
 ‘Zaadhandel’ en ‘sigarenmagazijn’ vermeldt het rekeninghoofd. Toch herinner ik me Kleuskens in de eerste plaats als dierenwinkel. Konijnen, hamsters, kanaries, vissen en meer van dat werk. Maden en meelwormen ook. En daar werd je dan ’s nachts gillend wakker van. Of anders wel van die typische dierenwinkelgeur. Ook legendarisch: het televisie-interview met een van de gebroeders, die elke vraag beantwoordde met ‘Géén commentaar’.

2.
Horster schoenwinkels uit mijn jeugd: Sanders in de Hoofdstraat, Van der Sterren in de Kerkstraat, Stroucx op de hoek Herstraat – Jacob Merlostraat. Winkels ontleenden hun naam destijds nog aan hun eigenaar (Horster schoenwinkels van nu: Zapato, Scapino, Shoetime, Past). Schoenmode? Het woord bestond nog niet. Schoenverkopers waren minstens evenveel schoenmaker als schoenverkoper. Breur Stroucx, die eigenlijk Arie Vissers heette en op z’n rekeninghoofd de naam J.C Stroucx voerde (hoe het precies zat is na te lezen in Oud Horst in het nieuws), had z’n werkplaats in een schuurtje achter de winkel, te bereiken via een poortje in een intussen verschandaliseerde blinde muur (klik hier) en een binnenplaatsje. Schoen op de leest, hamertjes en tangetjes binnen handbereik, nageltje tussen de tanden geklemd.

1.
Service Garage Horst? Wieter Manders zul je bedoelen! Wieter, de aardigste man van Horst, met de mooiste voornaam bovendien. Altijd gesecondeerd door z’n trouwe, wat zwijgzame metgezel Jeu Coppus. Uit de tijd dat een Citroën nog ergens voor stond. Terwijl wij ons nog in het Eend-tijdperk bevonden, stal Wieter al de show met een CX. Vakmanschap, toewijding en Citroënliefde tot de dood er tussen kwam. 

4 opmerkingen:

  1. Prachtige nostalgie,het mag langer zomer blijven met de vele winkels&gevels die verdwenen zijn,goed om ze te benoemen,erg leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij woonden in de Rembrandtstraat, en als mijn vader spijkers, schroeven, bouten of gereedschap nodig had zei hij altijd 'ik fiets wal efkes noa Doet zelluf"

    Ik heb zeker tot mijn veertiende gedacht dat de eigenaar van die winkel aan de Venrayseweg Doet heette, en dat mijn vader altijd naar Doet zelf ging omdat de vrouw en het winkelpersoneel van Doet er geen verstand van hadden. Toen pas kwam ik er eindelijk achter dat de winkel gewoon "doe het zelf" heette.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geloof het of niet maar zelfs in Nashville in de US wordt je blog met interesse gelezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk om Beckers Pietje hier terug te lezen! En wat waren de reclame borden vroeger toch prachtig! Dochter van Dré (Andre) zoon van Beckers Pietje
    Franca Beckers

    BeantwoordenVerwijderen