maandag 20 oktober 2014

Klein mysterie 597 – Fietsers

Tot de vele Horster verkeersonbegrijpelijkheden hebben voor mij altijd de drempels bij de A73-afslag Horst-Noord behoord. Geen drempels bedoeld voor auto’s, maar fietspaddrempels.
Rechtdoorgaand fietsverkeer op dezelfde weg, afdraaiend autoverkeer. Het leek me zo klaar als een klontje: die drempels waren op de verkeerde plaats geland, ze zouden niet op het fietspad moeten liggen maar op de op- en afritten van de A73. Ter beteugeling van de snelheid van het autoverkeer en ter vergroting van de veiligheid van het toch al zo kwetsbare fietspadverkeer.
Groot was dan ook mijn vreugde toen ik onlangs las dat de A73-afslag Horst-Noord twee achtereenvolgende weekeinden zou worden afgesloten vanwege werkzaamheden aan de op- en afritten: na vele, vele jaren zou deze grove misstand dan eindelijk worden rechtgezet.
Ik had het kunnen weten: weer eens volstrekt verkeerd gedacht. Terwijl ik hoopte op vermindering van het aantal Horster verkeersonbegrijpelijkheden, hebben de werkzaamheden juist geleid tot een vermeerdering. Het (rechtdoorgaand) fietspadverkeer dient voortaan voorrang te verlenen aan het (afdraaiend) autoverkeer.
De Heilige Koe wéér wat hoger op haar voetstuk gezet. De omgekeerde wereld natuurlijk. Druist in tegen alle logica. Maakt het er voor het fietspadverkeer alleen maar nóg onveiliger op. Fietspaddrempels zouden wellicht nog een heel klein beetje soelaas hebben kunnen bieden, maar geloof het of niet: die zijn nu juist weggehaald!
Schrijnend om te zien hoezeer ruim baan wordt gemaakt voor die volstrekt overbodige Greenport Bikeway, terwijl fietsers op plaatsen waar het er werkelijk toe doet, zoals hier, maar ook bij de rotonde nabij Jumbo in Sevenum, het onderspit delven. Schrijnend ook om te zien hoe die volstrekt overbodige Greenport Lane baadt in een zee van licht, terwijl fietspaden als die tussen Horst en Tienray, tussen Horst en Venray en tussen Horst en Venlo het zonder lantaarnpalen moeten stellen. Schrijnend ook om te zien hoezeer in het centrum van Horst de rode loper wordt uitgelegd voor de parkerende auto, terwijl de fietser maar moet zien waar-ie z’n vehikel kan neerkwakken.
Kan iemand me misschien eens de logica van dit alles aan het verstand peuteren?    

7 opmerkingen:

  1. Hoi Wim, ik ben het niet helemaal eens met je opmerking dat het er voor het fietsverkeer nog onveiliger op maakt. Maar de manier waarop het is gebeurd is wel vreemd. Het fietsverkeer uit de voorrang halen zorgt ervoor dat een auto die met volle snelheid van de snelweg afkomt, niet zo snel in conflict komt met een fietser die net op dat moment dezelfde afrit oversteekt. Deze automobilist is al met zoveel handelingen tegelijk bezig dat het in die situatie wenselijk zo min mogelijk conflictpunten tegen te komen. De verantwoording wordt nu bij de fietser neer gelegd die alleen maar hoeft te kijken of er iets uit de richting van de snelweg komt. Tot dusverre dus begrijpelijk. De zogenoemde uitbuiging zorgt ervoor dat een fietser gewoon door kan rijden op het moment dat de auto staat te wachten om de Tienrayseweg op te rijden, deze kan hier achter langs rijden. De uitbuiging zorgt namelijk voor opstelruimte ná het fietspad, één conflictpunt minder! Dus er wordt van de fietser geacht op te letten en voorrang te verlenen, maar door de uitbuiging kan de fietser ook vaak ongestoord doorfietsen. Al met al een copromismodel die m.i. juist de verkeersveiligheid kan verhogen (het feit dat het een copromismodel is maar het enigszins vreemd). Normaal zal een fietser in zulke namelijk juist wel voorrang hebben, in het kader van zo min mogelijk belasten van de fietser, maar ik kan het me hier wel voorstellen door de korte afrit.
    En dat de fietser bij de rotonde Jumbo uit de voorrang is gehaald is conform de richtlijnen die hieraan zijn gesteld (CROW): in de bebouwde kom in de voorrang, buiten de bebouwde kom uit de voorrang. In het kader van eenduidigheid en uniformering van rotondes. Inderdaad minder fijn voor fietsers, maar komt ten goede aan de verkeersveiligheid.
    Tot slot, de Greenport bikeway past helemaal in het kader van duurzaam veilig: stimuleren van de fiets, snel, veilig en comfortabel.
    Al met al een hele interessante stof tot nadenken en ik hoop je wat logica losgepeuterd te hebben.
    Mvg, Jeroen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. MIet eens met Jeroen mbt tot de verandering bij de A73. Dit gaat voor de schoolgaande jeugd voor verwarring zorgen immers bij alle passages hebben ze voorrang en nu ineens bij de snelwel niet meer. Daarbij is de aanpassing van in een bocht leggen alleen logisch wanneer idd de fietser gewoon voorrang blijft behouden en de automobilist een beter overzicht houdt op het fietspad. Je kunt je voorstellen dat een hele groep kinderen zelfs de aanpassing niet kan zien omdat de groepen vaak groot zijn vanuit Tienray. Ik hoop niet dat mijn kind de eerste gaat worden die het slachtoffer gaat worden van een waardeloze voorrangsverandering !! ps. bij de eerste aanpassing hadden de fietsers nog wel voorrang en nu na de herfstvakantie dus ineens niet meer... veiligheid op de verkeerde plek !!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oneens, ondanks dat ik voorrang heb in de oude situatie werd ik bijna dagelijks van mijn fiets/brommer gereden. Nu het veranderd is, is het overzichtelijker, en krijg ik al 2dgn achter elkaar voorrang van de automobilist. Het is raar, maar werkt wel degelijk! En schoolkinderen? Breek me de bek niet open als je langs het Dendron rijdt met je auto/fiets/brommer....ze kijken je aan en draaien gewoon de weg op en schelden je ook nog eens verrot als je naar hun zin niet tijdig genoeg vaart mindert. Dat ze daar maar eens iets nieuws (lees onnozels) verzinnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoe dan ook. Wij hebben gisteren bijna een fietser onder onze auto gehad die de nieuwe situatie niet door had. Ik heb nog geen mening over de nieuwe situatie maar hoop dat onze kinderen die er elke dag in groep voorbij komen voor het donker thuis zijn als ze tegen het spitsuur op die moeten wachten

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook mijn dochter moet hier dagelijks langs en gelukkig is zij zich er wel van bewust dat ze ten aller tijden op moet letten hoe anderen reageren.
    Maar dit is wel een rare situatie, want de auto's kunnen nu doorrijden tot aan de voorrangsweg, als het dan druk is hoopt het zich daar op maar op het fietspad stagneert ook alles. Ik ben benieuwd hoe dit in de praktijk allemaal zal gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vandaag alweer een fietser voorgelaten die de situatie niet zag. Hij fietste gewoon door. Het zou mooi zijn als er volgende week met de eerste schooldag een verkeersregelaar staat. Remt er 1 fietser omdat die wel snapt hoe het zit vliegt de rest er achterop!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Volgens Jeroen is de voorrangssituatie bij de Jumbo rotonde volgens de CROW richtlijnen. Ik vraag me af wanneer fietsers op diverse rotondes binnen de bebouwde kom dan wel voorrang gaan krijgen volgens die richtlijnen. Bv. in Sevenum, Hegelsom, Industriestraat. Zou dat veiliger worden?

    BeantwoordenVerwijderen