maandag 26 februari 2018

Intermezzo – The Graffitist

Een jarenlang gekoesterde wens is afgelopen donderdag dan eindelijk in vervulling gegaan: een oog-in-oog-gesprek met een graffitist (graffitispuiter klinkt zo denigrerend) uit Horst aan de Maas. In 2017 was ik er al dichtbij (klik hier), maar donderdag lukte het dus echt, door de bemiddeling van X – waarvoor mijn onuitsprekelijke dank.


Dat mijn ontmoeting met The Graffitist (laat ik ‘m zo maar noemen) in een stukje op Horst-sweet-Horst zou resulteren, was geen vooropgezet plan. Het was me er in de eerste plaats om te doen enig inzicht te krijgen in de wereld van graffiti en graffitisten. Dat is gelukt. Omdat veel van wat ik te weten ben gekomen niet voor de openbaarheid is bestemd én ik The Graffitist niet in verlegenheid wilde brengen – der Feind hört mit – zag ik er niet meteen een stukje in. Dat veranderde toen hij me donderdagavond een uitdagend berichtje stuurde: 'En? Nog wat geschreven of is et nog niet af ;-)'


Zijn naam, leeftijd en woonplaats zal ik niet onthullen. Zijn geslacht wel (‘meiden spuiten niet’). Wat hij me waar heeft getoond, laat ik ook onvermeld. Evenmin zal ik u vermoeien met details over hoe een tekening wordt ‘gezet’. Blijft er dan nog wel wat over? Jazeker! Bijvoorbeeld dat The Graffitist niet zomaar een spuiter is, maar iemand met een zekere beroepseer, die vindt dat pieces wel een beetje niveau moeten hebben: ‘Wildstyle zie je heel vaak, maar ik houd er niet van. Lijkt bijna op een machine, oogt allemaal hetzelfde. En er verschijnen hier in Horst aan de Maas dingen … Die zien er echt niet uit. Ik zal geen namen noemen, maar die jongens hebben echt geen stijl in hun uitingen. Zelf heb ik eerst meer dan anderhalf jaar geoefend voordat ik m’n eerste tekening heb gezet.’


En die tags enkele maanden geleden op de Sint-Lambertuskerk in Horst? Was The Graffitist daar ook bij betrokken? ‘Nee. Ik heb wel een vermoeden wie het geweest zijn. Ik vond het niet mooi en zou zelf ook nooit op een kerk spuiten. Doe je gewoon niet.’ Waar spuit hij dan wel? ‘Nou, bijvoorbeeld langs de A73. En in yards.’ Euhhh … yards? ‘Dat zijn de plaatsen waar treinen staan opgesteld. Vaak heb je maar heel kort de tijd. Je moet er ook altijd goed opletten dat je niet wordt gepakt.’ Is hij ooit gesnapt? ‘Nee, gelukkig niet, we nemen ook altijd goede voorzorgsmaatregelen. Zo zorgen we dat we van tevoren al weten waar vluchtwegen zijn.’


Hoe zijn eigenlijk de verhoudingen met andere graffitisten? ‘Over het algemeen prima, iedereen respecteert elkaar. We zullen elkaar ook nooit strepen.’ Euhhh … strepen? ‘Strepen is dat je pieces van anderen beschadigt of overschildert. Hier zijn ook wel jongens die dat doen, maar als we weten wie het zijn geweest, mogen ze hun blikken bij ons inleveren.’


Ten slotte: waar is het The Graffitist eigenlijk allemaal om te doen? ‘Iets neerzetten dat de wereld kan zien.’

Zo, toch nog wat geschreven. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten