‘Het gaat niet alleen om de Sint
Josephstraat maar om alle straten die effect gaan krijgen, het gaat er om dat we een krachtig winkelcentrum behouden, het gaat over
leefbaarheid, het gaat erom dat de gemeente dezelfde richtlijnen aanhoudt die ze ook bij andere aanhoudt,
het gaat er om dat de gemeente handelt conform haar eigen duurzaamheidsbeleid, dat er open,
eerlijke en transparante communicatie plaatsvindt, het gaat er om dat betrokken mensen goed
geïnformeerd worden en het gaat in deze tijd er ook om dat we in een complexe omgeving
gezamenlijk praten en nadenken over hoe ontwikkelingen vorm en inhoud
krijgen.’
Nee, hij liegt er inderdaad niet om, die brief van de bewoners van de St.
Josephstraat aan de gemeenteraad (klik ook
hier) over de gevolgen van de aanleg
van een autovrij plein bij ’t Gasthoês. De bewoners stellen een aantal
wezenlijke vragen aan de orde die serieuze antwoorden verdienen. Zo vragen ze
zich af of het wel zo belangrijk is of je straks van het Gasthoêsplein direct
kunt doorlopen naar de Kerkstraat. En realiseert het gemeentebestuur zich wel
voldoende hoezeer de stikstofuitstoot toeneemt als de zogeheten centrumring
wordt verlegd)?
‘Indien de centrumring verlegd gaat worden via de Sint
Josephstraat wordt de centrumring 45% langer (van 1,61 naar 2,33 km). Dit
betekent per dag een kleine 3.000 km meer verkeer (= op en neer naar Rome –
Italië) in een gebied van 500 meter bij 400 meter. Op jaarbasis betreft het dus
meer dan 1 miljoen extra kilometers in dat gebied, oftewel 25 keer rondom de
aarde in een gebied van 500 bij 400 meter.’
De bewoners roepen het gemeentebestuur op de hele verkeerssituatie grondig te gaan
onderzoeken en tot die tijd geen onomkeerbare besluiten (lees: een autovrij
Gasthoêsplein) te nemen. Zit iets in, al is het ongehoord dat dit niet al lang
is onderzocht en dat er nu op het laatste moment allerlei besluiten moeten
worden doorgejaagd.
Coöperatief en creatief als ze zijn denken de St. Josephstraatbewoners ook mee over
oplossingen:
‘Kan de centrumring niet in stand worden gehouden en d.m.v.
verkeerslichten en een zebrapad een veilige en makkelijke overgang worden gerealiseerd?
Of bijvoorbeeld met een loopbrug? Of een verdiepte aanleg van de centrumring
bij het cultuurplein, waarover vervolgens het cultuurplein wordt gerealiseerd?’
Verkeerslichten en zebrapad oké. Maar loopbrug en autotunnel? Dat is wel héél erg gewoontjes! Waarom
dan niet meteen een kabel- of tokkelbaan? Of een
Schwebebahn? Of luchtballonnen?
Een voetgangershelikopter? Of anders misschien een zeppelin?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten