woensdag 5 januari 2022

Intermezzo – Wandelgang (12) | Henk Nellen

‘Gegeven het feit dat ik met vervroegd pensioen ben gegaan, heb ik wel tijd en zin om een keer met jou te gaan wandelen’, mailde Henk Nellen. Prima. En waar? ‘Mijn voorkeur gaat uit naar een wandeling bij de Castenrayse Vennen, “De Paes”, om eens te kijken wat de vorderingen daar zijn met de hernieuwde inrichting. We kunnen dan wellicht afspreken bij de Gortmeule en van daaruit vertrekken. Mocht jij andere ideeën hebben: ik wil hierin niet dwingend zijn.’ Fijn. Normaliter vind ik het niet fijn als mensen dwingend zijn. Maar in het geval van deze serie wandelingen juist wel. Dus ontmoeten we elkaar maandagmiddag bij De Gortmolen (‘Gortmeule’ klinkt beter). Henk (65) woont in Horst en werkte de laatste tien jaar voor zijn pensionering bij BsGW (Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen) in Roermond. We kennen elkaar.

Links Henk en rechts van hem Jacques Kelleners en Jan Poels

Henk vertelt dat hij minimaal één dagdeel per week actief is als vrijwilliger bij De Gortmeule. Hij steekt de loftrompet over alles wat de familie Hoeijmakers doet om de boerderij en haar omgeving in stand te houden en waar mogelijk te versterken. Daar laten we het bij wat betreft De Gortmeule omdat Ton Hoeijmakers later deze week ook nog een medewandelganger van me is.


Op naar De Paes! Die inderdaad in staat van herinrichting is. De door het gebied stromende Lollebeek gaat namelijk meanderen en De Paes moet het water beter vasthouden. Zeker in dat laatste opzicht mag de herinrichting nu al een succes worden genoemd: we baggeren door de modder.


Door de ingrepen in het gebied hebben we soms moeite ons te oriënteren. Het oogt nog wat kaal, maar we hebben er het volste vertrouwen in dat het allemaal goedkomt. Intussen hebben we het over onze bezigheden in heden en verleden en onze beide families, zo goed kennen we elkaar nu ook weer niet. Henk haalt herinneringen op aan Lei Coppus (‘meister Coppus’), onderwijzer aan de Weisterbeekschool, die hele generaties Horster jongens liefde voor de natuur bijbracht. 


Op de ballastweg door De Paes krijgen we weer vaste grond onder de voeten. We houden halt op de Middelijkseweg bij een bankje langs de Lollebeek. Of ik misschien koffie of thee wil? Graag! Henk schenkt het theewater uit zijn thermoskan in een mok met een beeltenis van Stalin. Henk, de laatste nog levende Stalinist van Nederland? Nee, souvenir van een veertiendaagse busreis die hij ooit maakte naar Moskou en Sint-Petersburg, met ook nog tussenstops in Berlijn, Warschau en Novgorod.


We vervolgen onze route over de Grensweg. Henk onthult dat hij 25 jaar lang heeft gehockeyd. Ik: ‘Minpuntje!’ Henk: ‘In Horst is hockey nooit een elitesport geweest.’ Wist ik eigenlijk ook wel en blijkt ook uit de Horster hockeyers die vervolgens de revue passeren. Corona komt, uiteraard, ook ter sprake. Henk mist vooral de historische reizen en lezingen.


Op de Molengatweg onthult (nee, ik wist dat al, maar had het verdrongen) Henk dat hij tegenwoordig golft. Ik: ‘Minpuntje.’ Henk: ‘Golf is niet meer de elitesport die het ooit was.’ Wist ik eigenlijk ook wel. Misschien toch eens sommige van mijn vooroordelen gaan heroverwegen.


Voordat we weer bij De Gortmeule arriveren haalt Henk nog herinneringen op aan de afgelopen jaar overleden Chrit Hoeijmakers, broer van Ton, even innemend als Ton, groot vakman, groot verteller, groot gevoel voor humor, grote liefde voor mens en dier, hart op de goede plaats.  

Dit was aflevering 12 van Wandelgang, een serie wandelingen in de kerstvakantie met Horst-sweet-Horst. Klik hier voor een toelichting op deze reeks. Wil je ook een keer meewandelen met Horst-sweet-Horst? Dan ben je te laat: helemaal volgeboekt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten