dinsdag 5 augustus 2008

Klein mysterie 21 - Bordenwillekeur

Wat mij blijft verwonderen, is dat één probleem dat zich op verschillende locaties voordoet vaak per locatie op een verschillende manier wordt opgelost. Dat klinkt wat cryptisch, maar ik zal het verduidelijken aan de hand van twee voorbeelden (klein mysterie 9 zou overigens ook als voorbeeld kunnen dienen).
De kernen van de voormalige gemeente Horst zijn het afgelopen decennium verrijkt met een groot aantal verkeersdrempels en verhoogde kruisingen. Dikwijls weinig geliefd bij vooral bezitters van blitse auto’s, maar wel degelijk effectief. Daar zul je mij – niet in het bezit van een blitse auto – dus niet over horen klagen. Over de soms aanzienlijke verschillen in hellingsgraad zal ik eveneens mijn mond houden. Waar het mij om gaat, is de vraag of en hoe de verkeersdeelnemer wordt geattendeerd op het feit dat hij of zij een drempel nadert. Ik heb me daar de afgelopen tijd eens grondig in verdiept. De uitkomst, u raadt het al, is dat er verschillende manieren zijn waarop dit probleem wordt aangepakt. De verreweg meest toegepaste methode is die van de ontkenning: ‘Waarschuwingsborden bij drempels? Daar gaan wij onze dure centen niet aan besteden, ben je gek zeg! Iedereen ziet die dingen toch ook wel zonder bord?’ Akkoord, maar waarom zie je dan op veel andere plaatsen dit bord?Of de Meterikse variant daarop (zoek de verschillen)?En waarom kom je daarnaast, zij het sporadisch, ook wel eens het officiële waarschuwingsbord voor een drempel tegen?Een zelfde verhaal zou ik op kunnen hangen over het waarschuwen voor spelende of overstekende kinderen. Ook daarvoor heb ik drie verschillende borden aangetroffen:Of de Meterikse variant op dit laatste bord (zoek de verschillen):Wat mij nu intrigeert, is waarom op de ene plaats voor het ene en ergens anders voor het andere bord wordt gekozen. Een droom zou in vervulling gaan als ik ooit toch eens aanwezig mocht zijn bij een vergadering waarin, na een ongetwijfeld uiterst zorgvuldige afweging van alle voors en tegens, besluiten over dit soort zaken worden genomen.

1 opmerking:

  1. De verkeerslichten aan het kruispunt de noordsingel zijn ook anders dan dat het zijn moet volgens mij,je hebt nl voor de fietsers op een hoog punt lichten en nog eens kleine op een lager niveau,door dat je eerst groen krijgt voor de fietsers word er geregeld door rood gereden door autos die denken dat ze groen hebben,maar het blijkt dus dat het kleine lichten voor de fietsers onder op groen staat en dat weten verschilende automobielisten niet,en is ook erg onduidelijk.

    BeantwoordenVerwijderen