maandag 10 februari 2014

Intermezzo – Brievenbus van de week

De weekenden zijn er de laatste maanden een stuk leuker op geworden. Nee, niet vanwege het schaatsen (nog een dikke maand en dan hebben we de jaarlijkse kwelling weer achter de rug), zelfs niet vanwege de betere prestaties van VVV (die gaan lang niet altijd gepaard met beter voetbal) en al helemaal niet vanwege de zondagsopening van drie supermarkten in Horst aan de Maas (dat zal me namelijk worst wezen). Waarom de weekenden er dan wel een stuk leuker op zijn geworden? Vanwege Leopold Post!
Wie is Leopold Post? Leopold Post is een mij onbekende inwoner van Tienray die ik dankzij Facebook op het spoor ben gekomen. Uit de summiere informatie die Leopold op Facebook verstrekt, blijkt dat hij z’n middelbareschooltijd doorbracht op het Boschveld College in Venray, dat hij studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem en dat hij ‘buitendienst medewerker bij Medewerker Communicatie’ is (gezegend zijn de Medewerkers Communicatie met de luxe van een buitendienst medewerker).
Welnu, deze Leopold Post plaats sinds enkele maanden elk weekend onder het kopje ‘Brievenbus van de week!’ zonder enig verder commentaar een foto van een (openbare) brievenbus op z’n Facebookpagina. Het is vervolgens aan Facebookers een gooi te doen naar de locatie van de bus. Dat zijn nou precies van die uitdagingen die weekenden, in elk geval die van mij, aanzienlijk veraangenamen.
De foto van de bus kan ergens in Nederland zijn genomen, maar ook in de rest van Europa. Zo kwam de afgelopen weken behalve ‘mijn’ brievenbus (klik hier),
ook een Tsjechische bus voorbij. En geloof het of niet, ook die wist iemand te traceren. Zelf deden bus en omgeving me sterken denken aan Velhartice, maar het bleek om het 180 kilometer oostelijker gelegen Humpolec te gaan.
Wat ik wel een beetje jammer vind is dat Leopold soms een wit voetje bij z’n publiek probeert te halen door op de foto te veel informatie weg te geven. Want tja, als je de op de bus vermelde postcodes die gelden als streekpost duidelijk zichtbaar mee fotografeert, dan is het natuurlijk een koud kunstje om te achterhalen dat deze bus
op station Hilversum Media Park staat. En gisteren wist Leopold de pret danig te bederven door de alles verklappende vlaggen niet uit z’n foto weg te snijden:
Op deze manier was het een stuk lastiger geweest:
Ik heb Leopold mijn ongenoegen hieromtrent kenbaar gemaakt (uiteraard zonder de locatie van de bus te verklappen om het voor anderen niet te verpesten), in de verwachting dat hij dit kleine vlekje zal wegwerken. Voor het overige niets dan hulde voor Leopold! 

1 opmerking: